Skip to content

Column 307

October 25, 2011

BRIEF VAN DE WEEK

Geachte heer Boonen,

 

Hoewel ik ooit eens gehoord heb dat u – om mij volstrekt onduidelijke redenen – niet zo heel erg gesteld bent op deze krant en eigenlijk alleen maar The Washington Post en in het weekend The Times leest, ben ik toch zo vrij mij langs deze weg tot u te richten. Je weet maar nooit dat uw teammanager u deze brief doorspeelt. Hij is – zo heb ik ooit eens gehoord – al jarenlang een trouwe abonnee van deze krant en het is algemeen geweten dat abonnees van deze krant goede mensen zijn. Of op weg zijn het te worden.

Ik schrijf u niet, geachte heer Boonen, om u de les te spellen over uw vermeend druggebruik. Een beetje druggebruik moet kunnen. Maar als ik u een tip mag geven: zie er wel altijd streng op toe dat het verse drugs zijn. Ik heb ooit eens drugs gebruikt die niet vers waren en o wat tolde mijn hoofd! Vrààg er dus naar, als u in de drugwinkel staat: ‘Zijn ze vers vandaag, de drugs?’ En stoor u niet aan de minachtende dan wel laatdunkende blik die u toegeworpen wordt. Vers is gezond – en véél gezonder dan hypocrisie. 

Ik schrijf u ook niet om u te wijzen op uw voorbeeldfunctie. Die hébt u namelijk niet, geachte heer Boonen. Wantrouw de mensen die, teneinde hun kroost onder de knoet te houden, zeggen: “Eet nu maar mooi je varkenswangen op, want Tom Boonen eet óók altijd zijn varkenswangen op.” Dat is niet opvoeden, dat is dwangvoeden. Uit onmacht. Opvoeden is – dat weten u en ik allebei – wat er gebeurt als je niet aan het opvoeden bent. Men herinnert zich veel meer beelden dan woorden. 

Ik schrijf u ook niet om uw aandacht te vestigen op het feit dat u een held bent. U bent een held voor duizenden kereltjes. U valt aan. U versaagt niet. U trotseert. U triomfeert. U hebt een grote bobbel in uw broek. Dàt zijn dingen waar kereltjes naar opkijken – met hun kleine bobbeltjes. Maar, zoals gezegd, ik wil er uw aandacht niet op vestigen. U hoeft zich daar immers niks van aan te trekken, van dat heldendom – net zo min als uw helden zich daar ooit wat van hebben aangetrokken. Zo zijn helden namelijk niet. Mijn held was de Rode Ridder en reken maar dat dat een zwijn was, na zijn uren.

Ik schrijf u, geachte heer Boonen, om u te vertellen dat koningin Fabiola deze week tachtig is geworden – even oud als haar kapsel, men moet het maar doen. Ik ken heel veel mensen die niet zo oud zijn als hun kapsel. Sommigen zijn véél jonger. Neem nu Ignace Crombé – u kent hem wel, dat is die man die niet graag in de pers komt. Ignace is dertien. Of veertien, ik wil er vanaf zijn. Terwijl zijn kapsel wel vijftig lijkt! Nee, dan doet koningin Fabiola beter. ’t Is een waardig besje. En dat zeg ik met het grootst mogelijke respect. Mocht ik ooit tachtig worden, dan wenste ik dat ik er zou uitzien als koningin Fabiola!

Alvorens ik u ten afscheid groet, geachte heer Boonen, vestig ik graag nog even uw aandacht op het feit dat onze – pardon, mijn eerste minister deze week op diverse tv-kanalen toelichting heeft gegeven bij de stand der zaken. Daarbij zei hij telkens bijna woordelijk hetzelfde. Da’s ook toevallig, dacht ik, doch dra ging mijn aandacht uit naar de kern van zijn betoog. Die was drieledig. Het is niet makkelijk, maar we hebben al veel gedaan, en ik ga door. Dat vond ik dermate geruststellend dat ik het spijtig vond dat ik omstreeks vijftien juli geen column heb om hem omstandig te feliciteren en vervolgens krachtig toe te juichen. Mijn column is dan namelijk met vakantie, zodat ikzelve ook maar noodgedwongen een paar maanden onder een treurwilg ga zitten schuilen. 

Misschien, geachte heer Boonen, is dat ook voor u wel een leuk plekje.

 

Met botanische groeten.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

