Skip to content

Column 309

October 25, 2011

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben een neanderthaler.

Tot die conclusie kwam ik nadat ik had gelezen dat uit een enquête blijkt dat 44 procent van de Europese journalisten één of meerdere blogs heeft. Ik heb opgezocht wat dat is, een blog, en ik ben tot de vaststelling gekomen dat ik er geen heb. Achttien procent heeft een audiopodcast, 24 een videopodcast – wat dat is, heb ik niet durven opzoeken.

Ik heb een kampvuur, waarmee ik rooksignalen probeer te maken. 

Er zijn mensen die zoiets ‘afhaken’ noemen. Dat zijn mensen wier hoogste zijnsbetrachting ‘bijblijven’ is. Méé zijn. 

Stel je voor dat je niet méé bent. Waar ben je dan? Waar je was. Waarom? Ik kan maar één reden bedenken: omdat het daar goed is. 

Omdat je daar, als die rooksignalen niet lukken, een pannetje op dat kampvuur zet. En in dat pannetje koffie, bruine suiker en een geut whisky goed heet laat worden. En daar dan zit, bij dat kampvuur, dampende mok in de handen, in de verte de donkere contouren van de vallei ontwarend. En je je realiseert dat het leven geen reis is, doch slechts een reisbrochure – wat, als je nagaat, toch al redelijk diepe gedachten zijn, voor een neanderthaler.

 

MAN VAN DE WEEK

Jos Lenchant, 59, uit Balen, die ik vanaf deze plaats hartelijk groet.

Jos – ik zal hem maar bij z’n voornaam noemen – houdt van wandelen en Tom Boonen. Volgens mij is ’t een zeldzame combinatie. Let wel, we hebben het hier niet over wandelen zoals u en ik dat doen. Wij wandelen vijf kilometer en glimmen van trots. Daar moet Jos eens smakelijk om lachen. Jos heeft al zeven Dodentochten, 243 kilometer door de Sahara-woestijn en een wandeling vanuit Gibraltar van in totaal 3.500 kilometer in de kuiten. Vandaar dat hij dezer dagen fluitend 220 kilometer stapt, teneinde zondag in Knokke Tom Boonen naar de nationale driekleur te schreeuwen. Dat fluitend stappen doet hij bij wijze van pelgrimstochtje, om de rampspoed die onlangs over Tom Boonen is nedergedaald te bezweren.

Een uitstekend idee, vind ik dat: iets doen wat je goed kunt en graag doet om een held van je bij te staan in moeilijke tijden. Vandaar dat ik bij deze uitdrukkelijk beloof om zeer weldra een royaal aantal glazen Laphroaig Quartercask te drinken met als énige bedoeling Jo Vally te steunen. 

 

GETAL VAN DE WEEK

1.600.000. 1,6 miljoen kijkers voor de slotaflevering van ‘Sara’.

’t Is fenomenaal, verneem ik uit de vakpers. 

Daar ben ik telkens weer blij om, dat er vakpers bestaat. Want anders wist ik het niet. Ik heb van ‘Sara’ ongeveer dertig seconden gezien, verdeeld over dertig keer een seconde. Waarmee ik niks gezegd wil hebben over het programma zelve. ’t Past gewoon niet in mijn schema en aan moderne tv doe ik niet. Ik heb een ouderwetse en dat blijkt een betrouwbaar kreng en bovendien ben ik aan nieuwe gordijnen toe maar daar hebt u voorts geen zaken mee en is eigenlijk ook niet belangrijk.

Wat telt, is: Sara is gelukkig.

 

ONTHULLING VAN DE WEEK

Het wordt een prachtige zomer. Met aldoor heerlijk weer, talloze fijne optredens van semi-muzikale aard, een ronduit briljante staatshervorming, een adembenemende Tourzege van Stijn Devolder, verscheidene inheemse olympische kampioenen, veelvuldige Europese triomfen van onze voetbalclubs, en vanzelfsprekend ook duizenden welgevormde vrouwen die in charmante niemendalletjes heupwiegend door het gezichtsveld struinen. 

Door omstandigheden die men juli en augustus noemt zal ik u over dit alles evenwel niet kunnen berichten. Tot september moet u het met de werkelijkheid stellen.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

