Skip to content

Column 435

October 29, 2011

WAARSCHUWING VAN DE WEEK

Voorstanders van de vrije expressie: even wegkijken, aub.

Dank u.

De voetballer heeft een boodschap. Zijn boodschap is niet: kijk mij eens lekker voetballen. Nee. Zijn boodschap is: geleuter over mijn moeder, mijn vader, mijn zoon, mijn dochter, mijn vrouw, mijn hond, mijn god, mijn bijnaam, mijn aambeien. Nu eens schrijft de voetballer zijn boodschap op zijn huid, dan weer – als hij een beetje bang van naalden is – op een gesponsord onderhemdje. Vaak schier onleesbaar, zelden foutloos. (Al moet gezegd: er staat geen énkele fout in de drie woorden op het hemdje op bijgaande foto – proficiat, Frank ‘Einstein’ Boeckx!) 

Het is – ik druk mij zo empathisch en fijngevoelig mogelijk uit – aarsverwijdend bespottelijk. 

Of denkt zo’n voetballer misschien dat wij hier op de krant iedere avond weer na sluiting van een editie ons overhemd uittrekken en door de redactielokalen stuiteren in een marcelleke waarop staat: ‘Voor jou, mama’? Of dat pakweg de postbode na z’n ronde bij aankomst ten kantore zich het uniformjasje en -hemd van het lijf scheurt en op een grauw T-shirt de eeuwige lof van een denkbeeldig opperwezen zingt?

Wat heb ik heimwee naar voetballers die na het scoren ener doelpunt blijgezind even een hupje maken, beide armen omhoogsteken (gebalde vuisten toegestaan), enigszins onwennig de gelukwensen hunner ploegmaats in ontvangst nemen en vervolgens doorgaan met hun werk.

De beste Belgische voetballer van de laatste dertig jaar speelde qua vrije expressie weleens met afgezakte kousen. Daarvoor krijg je nu geel.

 

MAN VAN DE WEEK

Stephen Hawking, onder meer bekend van z’n rolletje in The Simpsons.

Je hebt mensen die slimmer zijn dan jij. Dan heb je mensen die slimmer zijn dan de mensen die slimmer zijn dan jij. Dan heb je mensen die slimmer zijn dan de mensen die slimmer zijn dan de mensen die slimmer zijn dan jij. Dan heb je een hele tijd niks, en dàn pas komt Stephen Hawking. Om maar te zeggen: ’t is geen dwazekloot.

Alleen: je snapt er niks van, van wat hij vertelt. Je zou wel willen, maar ’t is hopeloos. Wat je aan ’s mans uiteenzettingen overhoudt, is een gevoel. Geen inzicht – daarvoor had je maar moeten doorleren in plaats van al te vroeg te beginnen met het simpele leven dat je weinig verwonderlijk nog altijd leidt. Je begrijpt dat ootmoed en ontzag gepast zijn, en dus betoon je die. Maar waarom precies, geen idee.

Net daarin, lijkt me, ligt een grote eenzaamheid vervat: wanneer je hoofd je op plaatsen brengt waar anderen niet kunnen komen en je lichaam je niet kan brengen daar waar anderen zijn. Stephen Hawking gaat op zondag niet naar Wijnegem Shopping Center of naar de Superprestige in Zonhoven. Stephen Hawking heeft geen kaartjes voor Night Of The Proms of voor Sinner’s Day. Stephen Hawking boekt geen weekje Bodrum of Center Parks Erperheide. Stephen Hawking denkt na.

Dat de befaamde kosmoloog deze week in België was. Dat was het nieuws. Een beetje zoals onze kroonprins in China.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Willy De Clercq.

Elders in deze krant verneemt u alles wat u moet weten over de overleden politicus en staatsman. Hier verneemt u iets anders.

Vele oorlogen geleden heb ik Willy De Clercq eens aan de lijn gehad. Op een zaterdagvoormiddag, op de krant. Hij belde vanuit zijn auto met chauffeur – mobiele telefonie was toen nog even zeldzaam als nu de ivoorsnavelspecht – en sprak mij toe als was ik zijn dienaar: dat ik maar even een pen moest nemen om te noteren wat hij zou dicteren. Een vrije tribune van naar schatting een kleine halve pagina.

De vanzelfsprekendheid was stuitend.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

