Skip to content

Column 436

November 6, 2011

WAARSCHUWING VAN DE WEEK

De kan zijn dat u de onderstaande wat lastig lezen vindt.

U moet de mij maar niet kwalijk nemen: ik ben alvast een beetje aan de oefenen voor later.

Immers, wat las ik deze week in de dagblad De Morgen? Dat de Nederlandse lidwoord ‘het’ dreigt uit te sterven, zo blijkt uit onderzoek van taalwetenschappers van de Universiteit van Amsterdam. Let wel, dat ligt niet aan u of mij – wij weten immers wel hoe de hoort –, dat ligt aan de kind. (Tja, met kinderen is de altijd wat. Is de niet dat ze je een arm en een been kosten vanwege de volschijten van luiers en de aldoor uit hun kleren groeien en de voortdurend ziek zijn dan wel de breken van allerlei broze onderdelen, dan is de dat je een punthoofd krijgt van de je constant zorgen maken.)

De kind heeft blijkbaar een aangeboren voorliefde voor de, als de op de kiezen van de lidwoord aankomt. Dat hoeft niet te verwonderen, want de is verdomd moeilijk om te weten wanneer je ‘de’ of ‘het’ voor een woord moet zetten – volwassenen die onze taal willen leren kennen de probleem ook. Bovendien zijn er sowieso meer de-woorden dan het-woorden en dan is de begrijpelijk dat een mens op de vaakst voorkomende gokt.

De is simpel: ofwel blijven we ons nageslacht dwingen om de verschil uit de hoofd te leren, ofwel aanvaarden we dat de hier binnenkort vol Di Rupo’s loopt.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Je zult maar Griek zijn.

Je kan proberen wat je wil, de rest van de wereld bekijkt je met een mengeling van misprijzen, wantrouwen en afkeer. Grieken zijn sjoemelaars en profiteurs. O ja: en klaplopers. 

Zelve ben ik geen Griek. Echt rouwig ben ik daar niet om, want ik spreek geen Grieks. Als ik morgen ontwaak en men meldt mij dat ik een Griek ben, barst ik in tranen uit, want dan ben ik de eenzaamste Griek ter wereld. Grieken spreken Grieks, punt. Ik niet. Drie zinsdelen, die dan nog niet eens bij elkaar horen. Ziedaar wat kan ik zeggen in het Grieks. In het Oud-Grieks. Een taal waarvan je bij aanvang van de vijf jaar durende studie wist: geen mens spreekt dit nog, je moet wel gek zijn om hieraan te beginnen. En je begon eraan. Je begon eraan met uit wanhoop geboren moed, met de trots die de ware waanzinnigen kenmerkt. En jaren naeen worstelde je met woorden en stamtijden en vervoegingen en zinsbouw en jeugdpuistjes. En soms met een iets te geïnteresseerde leerkracht, doch dat was natuurlijk toeval.

Nee, echt, je zult maar Griek zijn. Die jongens slaan zich nog altijd op de borst omdat ze de democratie en de ouzo hebben uitgevonden, maar wie er hun geschiedenis op naslaat, merkt bijvoorbeeld dat hun koning Alexander I in 1920 overleed aan de gevolgen van de beet van een aap toen hij zijn hondje wou beschermen en dat dit spijtig voorval slechts een nietsbetekenend detail is in een eeuwenlange aaneenschakeling van malheuren en calamiteiten.

Griek is men ondanks.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u zo’n kratje Westvleteren gekocht?

Ik niet. Stom van me. Want het moet heerlijk zijn om er eentje in huis te hebben. Al was het maar om er af en toe naar te kijken. En te beseffen dat je, als je dat écht wil, zomaar een Westvleteren 12 kunt openmaken en leegdrinken. O, heerlijke geruststelling. En alsof dat nog niet genoeg is, bevat het kratje ook twee recipiënten voor het bier. Degustatieglazen. Zo heten die dingen – een Westvleteren 12 drink je niet, je de-gus-teert hem. Hoeveel mooier kan het leven worden? 

Ik herinner mij een warme zondagmiddag, vele jaren geleden, op de zonnige binnenkoer van een ruime gezinswoning in de binnenstad. Elk twee, dronken we er. Eerst hij met z’n stoffige flessen, dan wij met volle glazen. Daar zaten we dan. Twee mannen met een blije blik en uitstekende vooruitzichten, op korte termijn. Niet alleen omdat er lekkers was, maar ook en vooral omdat je dat lekkers kon delen – waardoor het nóg lekkerder werd. Daar zaten we dan en we genoten. Dat kunnen mannen goed.

En als u me nu even wil excuseren: ik ga een Sint-Bernardus 12 drinken.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

