Skip to content

Column 437

November 12, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het was simpel: je was Ali, of Frazier. 

(Ik spreek hier over de tijd dat we nog niet bang waren van moslims en ze eerder meewarig bekeken als een stelletje sukkels die niet wisten dat onze God de enige echte was.) Let wel: je was niet vóór Ali of vóór Frazier, nee, je wàs Ali of Frazier. 

Dan stond je daar, in een denkbeeldige ring op de speelplaats, te schijnboksen – want elkaar écht raken was natuurlijk niet de bedoeling, daarvoor was je eigenlijk veel te bang, maar dat liet je niet merken, want je was nu eenmaal Ali. Of Frazier. Soms raakte je elkaar wél echt: knuistje en kopje deden krak, bijna traantjes bij Ali en Frazier – kolossale negers huilen niet.

Want laten we wel wezen: in die tijd waren er nog negers. Grote donkere mannen met briesende neusgaten en spieren van staal en vervaarlijk rollende ogen. Wist je veel dat ze veelal boksten om aan de armoede te ontkomen. Armoede, dat bestond alleen in Afrika, waar de negertjes dun en ongezond waren, geen Engels spraken en – slechts getooid in strooien rokjes – samenhokten in hutten waar ze geesten aanbaden in plaats van de enige zaligmakende God. En daarom verzamelden wij dus zilverpapier.

Het was 1971. En Joe Frazier, dat onstuitbare zwarte monster, deed wat geen profbokser ooit had gedaan: hij mokerde de ongenaakbare Mohammed Ali tegen het canvas en won. De grote muil had klop gekregen. Dat zoiets kon, was tegelijk ontregelend en bevrijdend, voor jongetjes van elf. Ze nemen dan ook thans vol eerbied afscheid van Joe Frazier, die op die memorabele nacht in maart onsterfelijk werd.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Goedele, het tijdschrift.

Ik meen mij te herinneren dat het eerste nummer vol vagina’s stond. Nu heb ik niets tegen vagina’s – al ben ik zeer blij dat ik er zelf geen heb –, maar ik werd wel meteen een beetje bang van het tijdschrift. Ik dacht: als ze hier al begínnen met vagina’s, wat zal dat dan in het volgende nummer zijn? Van mij hadden ze mogen beginnen met de mond. Toon mij een mooie vrouwenmond en ik toon u een starende idioot. (Ongetwijfeld bewijzen de vorige twee zinnen dat ik een zeer slechte hoofdredacteur van Goedele zou zijn geweest. Je moet je een beetje doelpubliek voelen, denk ik, om van zo’n blad het opperhoofd te kunnen zijn. Of rolmodel. In allebei ben ik even slecht.)

Zonder het te willen had ik wel een beetje te doen met de hoofdredactrice. In diverse media moeten vertellen hoe gelukkig je desondanks wel niet bent, dat moet toch deprimerend zijn? 

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik kan er nog altijd met mijn hoofd niet bij.

Dat uitgerekend Jean-Luc Dehaene, met voorsprong de slimste supporter van Club Brugge, moest bekennen dat hij er amper wat van snapte, van al die constructies binnen Dexia, toen hij er in 2008 de boeken opensloeg: zoiets tart toch iedere verbeelding? Het gaat verdorie om de hoofdsponsor van je favoriete voetbalclub! Dan sla je toch luidkeels landelijk alarm? Dan roep je toch een G1000 bijeen? Ik wed dat je in geen tijd meer dan 704 Clubfans verzamelt – al zou ik in dat geval wel veiligheidshalve de koffie en taartjes vervangen door streekbiertjes.

Nee dus. Jean-Luc Dehaene deed wat hij altijd heeft gedaan: kop-in-kas en discreet wroeten. En als er iets beweegt, hopen dat het voorwaarts is. 

De fans van Club Brugge mogen dan al bekend staan als de braafste van het land – al waren die jongens van de East Side vroeger wel rakkers –, ook aan hun incasseringsvermogen komt een einde. Ik geef het u op een blaadje: als er straks iets fout loopt met de verlenging van het sponsorcontract, kan Jean-Luc Dehaene maar beter een seizoentje overslaan. Of bij wijze van boetedoening op de openingsspeeldag vanop de middenstip in z’n eentje ‘Blauw en Zwart Forever’ ten gehore brengen. Slechts gehuld in een blauw-zwarte onderbroek. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

