Skip to content

Column 439

November 26, 2011

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben hem een héél klein beetje beu, die Elio Di Rupo.

In het begin dacht ik nog: ha, fijn, ein-de-lijk een keurig verpakte staatsman aan het roer. Immers, ’t was toch telkens weer vestimentair schrikken, de jongste tien jaar, als onze premiers ten tonele verschenen. Jean-Luc Dehaene had natuurlijk z’n uitwendigheid niet echt mee, maar hij banjerde dwars door alles en over iedereen heen en beschouwde derhalve zijn kledij als een soort van hybride tussen scoutsuniform en overal. Guy Verhofstadt deed dan wel allerlei leuks met z’n haar en z’n brillen, maar leek toch telkens weer nèt even te hebben bewogen op het moment dat de kleermaker de schouderpartijen van z’n pak krijtte, waardoor hij – mede in zijn hoedanigheid van Driftig Gesticulerende Leider – vanuit de nek om de haverklap met een soort van weerbarstige ruimzittendheid te kampen had. Yves Leterme en zijn garderobe zijn dan weer door de jaren heen steeds meer elkaars kleur gaan aannemen, zodat je na verloop van tijd nog amper kon onderscheiden waar de jas eindigde en de premier begon. En Herman Van Rompuy, die kleedt zich omdat het moet. 

Nee, geef mij dan maar Elio Di Rupo, dacht ik dus, toen hij met zwierige tred het land kwam redden. Beetje wuft, beetje flair, beetje si, beetje la, beetje kleur, beetje schmink: ook dat, ja. Maar vooral: die kleren. Piekfijn. Alles. Tussen nonchalant en elegant. Strak gesneden, op een strak lijf. Hij, Elio. Estheet tot op de zwembroek.

Vandaag staat de estheet in zijn blootje. En blote mannen, die hoef ik niet. Geloof me, ik kan olympisch lang zonder. En als ik het écht niet meer houd, dan kijk ik – horresco referens – wel in de spiegel.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Dat het om eenvoud gaat.

We willen het wel eens vergeten, in de bijwijlen belachelijke drukte van alledag die we vrolijk knoeiend zelf mee veroorzaken: dat het in het leven om eenvoud gaat. Alleen eenvoud is waar. Alleen eenvoud ontroert. Alleen eenvoud overleeft. En als u mij niet gelooft, vraag het dan misschien eens aan Jezus, Mohammed of Boeddha. Die knakkers vinden dat ook.

Ik wed zelfs dat deze gelauwerde geesten superfan waren/zijn van Benidorm Bastards, een ware triomf der eenvoud. Eenvoud in concept, eenvoud in beeldvoering, eenvoud in effect. Bedrieglijke eenvoud, evenwel. Waardoor we niet alleen lachen als we kijken maar ook glimlachen als we eraan terugdenken. In die glimlach ligt het ootmoedig besef bestorven dat humor niet discrimineert. En tegelijk de geruststellende wetenschap dat we later, heel veel later, als we oud zijn, ons volstrekt onverantwoordelijk mogen blijven gedragen.

Daarvoor alleen al is die Emmy dik verdiend.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u uw woonst uitgevogeld op Google Street View?

Ik niet. Ik wist namelijk al hoe mijn huis eruit ziet. Dat komt doordat ik zeer vaak naar mijn huis kijk. Bijvoorbeeld als ik, na inkopen te hebben gedaan, er heen wandel. Ik kijk dan naar mijn huis omdat ik er anders misschien wel straal voorbij loop. Dat zou stom zijn. Met die zware tassen.

Een vriend van me heeft het wel gedaan: mijn adres ingetikt en vervolgens geprobeerd binnen te kijken op de eerste verdieping, in een slaapkamer. Dat lukte slecht, zo liet hij mij zien, toen ik deze week nog even zijn drank kwam helpen opdrinken. Je kon wel aardig inzoemen, maar de reflectie op het raam was er te veel aan: geen beelden van amechtig gerampetamp of andersoortig vermaak. 

Wat u nu vooral dringend moet doen, is op Street View de woonst van uw collega’s gaan beloeren, om te zien of die klier of die trut in een fraaier pand huist dan het uwe. Is dat het geval, dan moet u zich jaloers afvragen hoe de klier of trut zich dat kan veroorloven, met zijn of haar miserabel loontje. Is dat niet het geval, dan is uw dag goed.

Dank u, Google.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

