Skip to content

Serieus nerveus 2009 1

December 7, 2011

TEST

Ik zal het maar meteen bekennen: ik ben Hilde Crevits. 

Dat bleek althans nadat ik op de website van vtm ‘De Stem van Vlaanderen’-test had gedaan. Nu heb ik niks tegen montere, hardwerkende vrouwen uit West-Vlaanderen die moeder zijn van Bram en Soetkin en daarbovenop namens CD&V Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, maar u begrijpt dat ik me een mal hoedje schrok. Ik, Hilde Crevits? Zo had ik het nog nooit bekeken. Zou dat misschien de verklaring zijn voor het feit dat ik van fleurige overhemden houd en, bruisend van energie, aldoor het zonnetje in huis ben? Of… Of was er iets fout gelopen bij die test? Dat hoor je namelijk wel vaker, dat zo’n test toch niet écht waterdicht is. Omdat de opstellers ervan eigenlijk gesjeesde computerspelletjesmakers zijn met een natuurlijke aanleg voor verstrooidheid. Een lichte onzekerheid maakte zich van mij meester. Ik besloot die test een tweede keer te doen.

Even later bleek dat ik eigenlijk Jean-Jacques De Gucht ben, geboren in München in 1983, Open VLD-senator en licentiaat in de agogische wetenschappen. Dat vond ik pas écht verontrustend, al was het maar omdat ik geen benul had van wat agogische wetenschappen dan wel mogen zijn. Na verwoed speurwerk kwam ik op pagina 158 van mijn Dikke van Dale erachter dat het hier opvoedings- en vormingswerk betreft, meer bepaald “het beïnvloeden van het sociaal gedrag van personen om te komen tot meer persoonlijk, maatschappelijk en cultureel welzijn”. Tjonge, dat klonk flink. Ik begon al een beetje te glimmen – tot het me te binnen schoot dat zulks ook betekende dat Karel De Gucht mijn vader is. Toen sloeg de schrik me pas goed om het hart. Néé, néé, néé, dat kon niet. Zo onrechtvaardig kon het leven toch niet zijn? Er was maar één mogelijke verklaring: die test deugde echt niet.

Vertwijfeld speurde ik de media af. Er moest toch érgens een betrouwbare test te vinden zijn? Een test die me haarfijn uit de doeken zou doen aan wie ik mijn stem kon schenken in de wetenschap dat hij of zij er allerlei goeds mee zou verrichten?

Toen viel mijn blik op de stemtest van De Standaard. Ik was gered! De Standaard is immers de mediageworden betrouwbaarheid zelve. ‘Doe de stemtest en ontdek meteen welke partij het best bij u past!’, stond er wervend te lezen. Fluks ging ik aan de slag. Reeds enkele tellen later viel het verdict: de SLP.

Jawel, ik ben serieus nerveus.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

