Skip to content

Serieus nerveus 2010 1

December 7, 2011

PAPIER

Dat valt dik tegen. Over twee weken moeten we alweer levensbelangrijke keuzes maken en ik heb tot dusver maar van twee partijen iets in de bus gekregen. Willen ze de mensen dom houden, of wat?

De eerste partij was Vlaams Belang. ‘Is uw euro al gevallen?’, vroegen Filip Dewinter en Anke Van dermeersch mij op een in twee gevouwen vel papier, eraan toevoegend dat de Vlaming jaarlijks 2.000 euro overmaakt aan Wallonië en 600 euro ‘voor vreemdelingen en asielzoekers’. Een dag later sloeg de sp.a toe: liefst drie stuks ineens. Weliswaar tweemaal dezelfde folder (in drié gevouwen) en met een meneer met twee verschillende brilmonturen, zodat ik enigszins in de war raakte, maar qua daadkracht kon dit tellen. Ho maar!, moeten ze bij Vlaams Belang hebben gedacht, want ’s anderendaags was die partij daar wéér gezet, in mijn bus: zowaar met een zestien pagina’s tellend boekje. Nadere studie leerde mij evenwel dat het hier een boekje betrof dat voor een andere provincie was bestemd, met een afbeelding van een vreemdbesnorde manspersoon die ik heel even voor een Turk hield maar die gewoon een inlander uit Ninove bleek te zijn. Hop, ook bij het oud papier.

Zaterdag viel dan mijn oog op het vers papier van De Morgen, een krant die eigenlijk voor intellectuelen is bestemd, maar ik kan nogal goed doen alsof. Op de flap over de voorpagina las ik dat de staatsschuld per uur met 1.891.972,40 euro aangroeit – allemaal geld dat niét naar Wallonië of vreemdelingen of asielzoekers gaat, maar naar mensen die waardepapieren bezitten. Een uur later las ik het nogmaals. Vreemd genoeg was het niet méér geworden. Waar, zo vroeg ik mij wel af, haal je dan die tweehonderd euro extra pensioen per maand, die de sp.a belooft? En waarover moeten we ons drukker maken: over BHV of over de staatsschuld? 

Blijkbaar over BHV – Bart De Wever is nu al de winnaar. Althans, op papier.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

