Skip to content

Serieus nerveus 2010 10

December 7, 2011

SCHOUDERS

Vreest niet! 

Ziedaar – enigszins ingekort en vertaald – de boodschap die PS-voorzitter Elio Di Rupo gisteren had voor de luisteraars van de Franstalige radiozender La Première. Mocht Vlaanderen uit het Belgisch huwelijk stappen, “heb dan vertrouwen in de Franstalige politieke partijen. Die zijn in staat om een antwoord te bieden op een dergelijke situatie. We beschikken daarvoor over alle capaciteiten, talenten, werkkracht, productiviteit, intelligentie en jongeren die niet liever willen dan tonen wat ze kunnen”, sprak Di Rupo rimpelloos.

‘Wel, waarop wachten we dan? Wat is het probleem?’, sneerde het duiveltje op mijn linkerschouder, doch ik gaf het een pedagogisch verantwoorde dreun. Waarop het engeltje op mijn rechterschouder enigszins unitair grinnikte. Toen had ik er genoeg van: ik zette de twee ettertjes in de hoek met elk een exemplaar van de hervormingsvoorstellen van koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene en de boodschap dat ze pas uit de hoek mochten als ze die helemaal gelezen én begrepen hadden. Het werd ràp stil.

Een beetje respect is immers gepast: Elio Di Rupo wordt – als we de Britse bookmaker Unibet mogen geloven en dat doen we want die jongens zijn alleen maar op winst uit en dus altijd akelig oprecht – straks premier en dat is geen cadeau. Op zijn linkerschouder zitten dan Bergen, Brussel, Wallonië en de vraatzuchtige internationale financiële markten, op zijn rechter Bart De Wever, die het zaakje aldus mooi in evenwicht houdt. Maar de ruggengraat van Di Rupo, die zal te lijden hebben. Van het premierschap word je schier onvermijdelijk klein en krom.

Ondertussen vraag ik mij wel af wie gisteravond laat de stembusslag in Nederland heeft gewonnen en blijf ik worstelen met de allesverterende, hartverscheurende vraag voor wie ik moet stemmen: Terrae of Karnivale?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

