Skip to content

Serieus nerveus 2010 12

December 7, 2011

WETEN

Zo. Alles is duidelijk. Ik weet het. Ik stap zondag fluitend naar de stembus. Even lekker aanschuiven, gezellig een praatje slaan met mensen die ik niet ken, en dan vrolijk het hok in. Wat is democratie toch fijn!

Dat dacht ik gisterochtend, nadat ik weer eens in alle vroegte gezwind uit bed was gesprongen en monter mijn ochtendgymnastiek had gedaan, verzaligd een glas wortelsap had gedronken en glunderend mijn intieme hygiëne had verzorgd. 

Toen viel mijn blik op het nieuws. Ik verkilde.

‘Kijk uit, er dreigt een rechtse regering van Open VLD, CD&V en N-VA!’, riep Johan Vande Lanotte. ‘Kijk uit, er dreigt een rooms-rode coalitie!’, riep Guy Vanhengel. ‘Wij weten hoe je grote problemen moet aanpakken!’, riep Marianne Thyssen. ‘Wij zijn twee toffe jongens!’ riepen Reynders en Di Rupo. ‘Stem op een vrouw!’, gilde Anne De Baetzelier haarboswuivend vanuit een hoogtewerker.

Mijn hoofd tolde. Diende ik bang te zijn van een rechtse regering? Van een rooms-rode coalitie? Van de aanpak van CD&V? Van een monsterverbond aan Waalse zijde? Van vrouwen? Waren er in het holst van de nacht, toen ik sliep zoals alleen de argelozen slapen, in mijn zuiver hart vreemde krachten aan het werk geweest, zodat ik thans wankelmoedig de grijnzende, gapende dieperik genaamd stemhok tegemoet moest treden? Had ik dààrvoor decennia lang de politiek met bijzondere interesse bejegend en de afgelopen twee weken zelfs met aan dwaasheid grenzende ernst?

Vertwijfeld zeeg ik neder op een stoel (die daar gelukkig stond) en staarde dof naar niks. Werktuiglijk greep ik naar mijn tabak, teneinde enige kwalijke troost te vinden. Toen zag ik hem liggen, schijnbaar zielloos doch wel degelijk uitdagend, hatelijk treiterend, bloeddorstig venijn: mijn belastingbrief. Als in een flits besefte ik wat er zondag moet gebeuren. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

