Skip to content

Serieus nerveus 2010 2

December 7, 2011

LUISTEREN

Ik heb gisteren post gekregen van Gewoon Bert, die bij nader inzien Bert Anciaux blijkt te heten en op zijn tweezijdig bedrukt A4’tje slechts acht keer op een foto prijkt; voorts is het zoeken naar de naam van de partij waarvoor hij opkomt. Wel dreigt Bert ermee dat hij vanuit de Senaat ‘aan politiek gevoel wil toevoegen’ en stelt hij vast: ‘We organiseren alles beter en verspillen minder wanneer we echt luisteren naar de mensen.’ Nee maar. 

Ik heb ook post gekregen van de sp.a – dat was alweer een tijdje geleden. Een lange lap van vier A4’tjes aaneen, vol fotootjes van onbekende mensen en acht foto’s van een bekende mens. (Hij heet niet Bert Anciaux.)

Van Open VLD heb ik nog niks gekregen. En als ik Alexander De Croo mag geloven, zal dat ook na de verkiezingen zo zijn, want er valt nu eenmaal niks te krijgen – integendeel zelfs, we zullen moeten geven. Afgeven. Afstaan. We moeten namelijk heel hard besparen, willen we tegen 2015 de begroting weer in evenwicht hebben en aldus een goede leerling in het Europese klasje zijn en lang en gelukkig leven. Liefst 22 miljard (ik vertaal even: ruim 880 miljard frank) moeten we zien te vinden en dus, zegt de voorzitter, hop!, het mes erin. En iedereen bloedt voluntaristisch mee. Geen half werk.

De heer De Croo heeft nog meer schrikbarends in de aanbieding: een manifest voor nieuwe politiek, inclusief loonmatiging voor verkozenen, inkrimping van kabinetten en afschaffing van provincieraden, bestendige deputaties en de Senaat. Ik wed dat heel wat provincieraadsleden, bestendig gedeputeerden en senatoren dat ronduit schrikbarend vinden. Toen ik gisteravond even de lijst der zowat vierhonderd ondertekenaars bestudeerde, zocht ik tevergeefs naar de naam van Bert Anciaux. Naar die mensen heeft hij nog niet geluisterd, lijkt me.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

