Skip to content

Serieus nerveus 2010 5

December 7, 2011

TANDEN

We zijn gered: daar is Bart De Wever Maximus!

Althans, in mijn brievenbus, gisteren. Na twee dagen op een houtje bijten greep ik bijna dankbaar naar het dubbel A4’tje dat uit de bus priemde: eindelijk weer post om mij in te verdiepen en aldus een beter inzicht te verwerven in mijzelve – want ’t is tenslotte mijzelve die straks hoeragewijs mag gaan stemmen.

Dat verdiepen viel enigszins tegen. Al was het maar omdat ik eerst wat schrok van die grote sombere vlek op de folder. Bij nader toezien bleek het om een afbeelding van de heer De Wever in donker maatpak te gaan, de armen op Romeins-defensieve wijze voor zich gekruist, zodat de lichte kleur van zijn overhemd geen kans krijgt. Daar bovenuit: het – alle verhoudingen in acht genomen – kleine hoofd van de heer De Wever, waarop amper te zien valt of hij nu grijnst dan wel vriendelijk probeert te kijken. 

Nu, dat hoeft niet te verbazen: ‘Bart De Wever’ plus ‘afbeeldingen’ geeft via Google ongeveer 36.400 resultaten, waarvan nul waarop hij breeduit lacht. In het beste geval komt hij tot een licht verwrongen gelaatsuitdrukking waarbij de mondhoeken zich iets dichter dan gewoonlijk bij de oorlellen bevinden – alsof buiten beeld iemand met een oud-Romeinse prikstok venijnig in ’s mans rug port. Hoe dat komt? Ik vermoed: slechte tanden. De heer De Wever zelf houdt het op: “Ik ben door en door cynisch. Dat is het wezen van mijn karakter. Ik doe mijn best om het te verstoppen, maar dat lukt niet”, zoals hij ooit in een interview onthulde.

Sta me toe dat vreemd te vinden. Immers, wat is een cynicus? In de woorden van de grote Romeinse veldheer Oscar Wilde: ‘Iemand die van alles de prijs kent, doch van niks de waarde.’ Zo’n iemand wordt geen Vlaams-nationalist. Want een Vlaams-nationalist zweert bij waarden. Zolang hij tanden heeft.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

