Skip to content

Column 441

December 10, 2011

HUMOR VAN DE WEEK

De grappen die hogere geesten deze week bedachten toen Maggie De Block in hun gezichtsveld opdook.

O, wat had ik met ze te doen, met al die jongens en meisjes die – veelal vanuit de veilige anonimiteit en ongetwijfeld glimmend van trots – de ene na de andere vermeende fijnzinnigheid de wereld in stuurden. Ongetwijfeld heeft er op een bepaald moment in hun hersenontwikkeling een kortsluiting plaatsgevonden, waardoor hun gevoel voor humor is blijven steken op het niveau van een domme vijfjarige. Pipi en kaka, hihi en haha. Misschien, zo bedacht ik, moeten we ze wel uit hun lijden verlossen. Ik keek even in het apothekerskastje en stelde tevreden vast dat ik nog een ruime voorraad T61 heb liggen.

De kersverse staatssecretaris voor Asiel en Migratie zelve bleef er waardig onder. Dat ze al haar hele leven lang niets anders had gehoord, zei ze, en dat haar lichaamsgewicht haar niet had verhinderd gelukkig te worden. Dat was tegelijk ontroerend en bedroevend.

Louter bedroevend was dan weer de scabreuze pastiche op zanger Christoff in het vtm-programma ‘Tegen De Sterren Op’, afgelopen donderdag. Een aaneenschakeling van platitudes, niet eens van het niveau dorpscafé. Is er in dat hele productieproces van zo’n programma dan niet één duurbetaalde executive creative pipo die in zo’n geval krachtig zegt: “Jongens, néé. Dat laten we aan Revuegezelschap De Zwanzige Worstjes”?

Wat Christoff zelve van kwestieus schamel vertoon vond, was mij bij het schrijven van deze column niet bekend. Ongetwijfeld zou hij er waardig onder blijven en zeggen dat hij dat soort ongein al z’n hele leven hoort en dat zijn geslachtelijke voorkeur hem niet heeft verhinderd gelukkig te worden. Waarna hij in de beslotenheid zijner huiskamer een kropje in de keel zou krijgen.

Overigens ben ik homo noch dikke dame. Hooguit een brillekaske met flapoortjes en kromme poten. 

 

UNIE VAN DE WEEK

De Europese.

Ik zit hier met enigszins dichtgeknepen billen naar Teletekst, Twitter, mijn mailbox, de teksten van Nostradamus en de ingewanden van een pas geslacht konijn te kijken, in de hoop te ontdekken wat er écht staat te gebeuren met de EU. Ik voel dat ik me zorgen moet maken, maar ik weet niet precies welke. Er gebeurt van alles, voortdurend.

En het wàs al niet eenvoudig, die EU doorgronden. Je wist – dankzij Herman – wel dat er zoiets als de Europese Unie bestaat en dat het een ingewikkeld boeltje is omdat een hele hoop mensen moet zien overeen te komen met een hele hoop mensen, over een hele hoop zaken, ononderbroken. Maar hoe dat dan in z’n werk gaat? Geen idee. Veel vergaderen, neem je aan. Veel vergaderen en veel lunchen. En veel monter door glazen gangen stappen met veel dossiers in je laptop. Veel verdienen, ook. En veel verbieden. En veel verplichten.

In het oude Europa is het nieuwe Europa geen sympathiek verhaal. En vice versa. We leven in twee Europa’s, die in de tektoniek van de tijd tegen elkaar aan botsen. En bij iedere dreun krimpen we telkens weer een beetje meer ineen, tot we nog slechts kleine schuwe wezens zijn die nergens meer heen kunnen.

 

TOILET VAN DE WEEK

Het exemplaar hier in huis.

Het heeft op sterven gelegen, maar dankzij de gezwinde ingreep van een sanitairdeskundige beschikt deze werkmanswoonst weer over een bruikbaar toilet.

Ik kan het iedereen aanbevelen, een stervend toilet. Je wordt er nederig van en een beetje beschaamd, je overdenkt de vluchtigheid van het bestaan en de relativiteit der dingen, je neemt je voor om voortaan wat vriendelijker en dankbaarder te zijn, terwijl je op andermans toiletpot zit.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

