Skip to content

Column 442

December 17, 2011

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Belangrijkste conclusie na tien dagen Di Rupo I: Yves Leterme is weer mens.

Het kan niet anders of hij heeft twee weken geleden deze column gelezen en is daarbij overvallen door de ultieme existentiële angst: dat hij geen mens is. Vooral de zinsneden “kiezers zijn mensen, verkozenen politici”, “u blijft slechts politicus” en “dat is de prijs die hij betaalt voor z’n ambitie” hebben er ongetwijfeld zwaar in gehakt. Ik wed dat hij op aloude West-Vlaamse wijze de kaken op elkaar heeft geklemd en tussen zijn tanden door heeft geknarst: “Nie mè mien.” Ik steun deze bewering mede op de vaststelling dat die column in de krant stond op 3 december en dat Yves Leterme op 6 december twitterde: “Aan 33.369 volgers: account blijft. Dank voor interesse. YL” (Beetje lullig wel, die ‘YL’. We wéten toch dat hij het is? ’t Is even overbodig als Sinterklaas die tegen je zegt: ‘Hallo, ik ben Sinterklaas.’)

Nie mè mien. 

Knarsend.

En dus deelt hij niet langer mee, op Twitter, nee, hij vertelt. Dat hij met zijn favoriete club Standard mee naar Kopenhagen is, bijvoorbeeld. Dat hij op Parijse terrassen opmerkelijke discussies hoort. Dat hij geraakt is door wat er in Luik is gebeurd. Hij vertelt, zoals mensen vertellen. 

Diep in zijn hart is Yves Leterme me dankbaar. 

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb het ooit gedaan. Iets gestolen. 

Eén op twee Vlamingen doet het, zo blijkt uit een rondvraag van de Christelijke Mutualiteiten. (Hoe erg moet het dan wel niet zijn bij de goddeloze mutualiteiten!)

Het was verslavend. Niet alleen de kick wanneer ik met de buit in m’n sok langs de kassa naar buiten wandelde, maar ook het feit dat de buit een pakje sigaretten was. Van het stelen ben ik afgeraakt, van de sigaretten niet. 

Ik was dertien en wou veertien lijken. Of vijftien, met wat geluk. Ik wou dat meisjes naar me zouden kijken en denken ‘Hé, wat een leuke rokende jongen van vijftien! Laat ik eens een praatje met hem slaan. Wie weet, misschien zit er wel een lekkere tongzoen in’. Dat deden ze niet, de krengen. Maar ik zat wel vast aan de sigaret. Jaren zwemclub, jaren volleybal, jaren roken. Jaren studeren, jaren vrijen, jaren roken. Jaren vader, jaren ouder, jaren roken. Jaren junkie.

In de Verenigde Staten is deze week een chimpansee overleden die van z’n rookverslaving was afgeraakt, nadat hij jaren ‘in een medisch lab had gewerkt’. Ik buig nederig voor hem.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Bent u er een van, van die 1.810 Belgen die vorig jaar hun naam hebben willen laten veranderen? Zo ja, contacteer mij dan vrijblijvend. Zo nee, laat mij met rust.

Je naam willen laten veranderen. Ik wed dat daar veel spannende verhalen bij zitten. Aandoenlijke, ook. En pijnlijke. Weinig grappige. 

Nu, ik heb natuurlijk makkelijk spreken. Mijn vader is een nette man zonder strafblad. En ik heb een mooie naam. 

 

MEDEDELING VAN DE WEEK

Naar jaarlijkse gewoonte gaat deze bescheiden prachtcolumn rond deze tijd van het jaar even in sluimerstand. Al evenzeer naar jaarlijkse gewoonte ga ik ondertussen op drukke toeristische plekken levend standbeeld spelen – dit jaar ben ik een kerstboom. Voorts ga ik oude tantes kussen, iets te veel drinken, lange wandelingen maken, een dier aaien, twee dikke boeken lezen en bedenkelijk voor me uit zitten kijken. Kortom, het wordt gezellig.

Behalve in geval van schielijk overlijden leest u deze column weer op zaterdag 14 januari. Mocht u in de tussentijd last krijgen van ontwenningsverschijnselen, rep u dan naar dwvdevriese.posterous.com, waar een kleine 190 columns klaar staan om u discreet te verwennen – op kosten van de zaak.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

