Skip to content

Vips 2011 5

December 24, 2011

ONBEKENDSTE MAN VAN HET JAAR 

Robert Pattinson.

Wie – behalve ikzelf zo meteen – beschrijft mijn verbazing toen ik enkele maanden geleden in deze krant plots een reuzegrote foto van de heer Pattinson zag, met daarbij de mededeling dat deze verschijning niet alleen was uitgeroepen tot de meest sexy man ter wereld maar bovendien ook ons land met een bezoek had vereerd? Welnu, mijn verbazing was totaal, volkomen, gigantisch, zo mogelijk nog groter dan die keer dat een vrouw mij kwam vertellen dat ik vader ging worden – dat is inmiddels alweer ruim dertig jaar geleden maar ik herinner het me alsof het vervolgens waar bleek.

Doch thans terzake: ik had van die hele heer Pattinson werkelijk nog nóóit gehoord. Op Google heeft hij 183 miljoen hits, in mijn hoofd nul. Ik schaam mij diep.

Nu moet je natuurlijk wel uitkijken met kreten als ‘meest sexy man ter wereld’. Om te beginnen is die Robert Pattinson pas 25 en op die leeftijd ben je nog lang geen man – de kloekte en levensduur van je erectie zeggen hooguit iets over je bruikbaarheid als wipkonijn, en een konijn is geen man. Ten tweede wordt dat soort lijstjes doorgaans opgesteld door de kneusjes op een redactie. Dan verknoeien ze niks anders, beseft de baas en dus vraagt hij ze om zo’n lijstje te verzinnen. Bel wat rond, bekijk een paar sites en breng het een beetje leuk. Iedereen blij. En ten derde is de toevoeging ‘ter wereld’ volstrekt belachelijk. Ter wat anders? Ter melkweg? Ter kosmos?

Van die 183 miljoen hits heb ik er ééntje opengemaakt: blijkt dat Robert Pattinson een Britse acteur is die furore maakt in Twilight, iets met vampieren. Ik snap de opwinding niet. Als ik gekwelde wezens van de nacht wil zien, kijk ik gewoon in de spiegel.

 

PRINS VAN HET JAAR 

Dirk De is het niet geworden. Hij zit nu in de horeca en heeft dus geen tijd meer om op tv te komen. Wel een pluim voor het staartje, Dirk De!

Nee, prins van het jaar is – geheel verdiend – Laurent, die met ruime voorsprong zijn broer verslaat. Over de kroonprins geen kwaad woord, maar hij doet het te goed. Dat is misschien leuk voor het land, maar voor de mensen is Laurent leuker. En stiekem, héél stiekem zijn de mensen best wel een beetje trots op hem. Wij hébben hem toch maar mooi, zeggen ze, elkaar schalks aanstotend. Waarop iemand zoals ik tegen de mensen zegt: ja, maar hij slaat vrouwen. Waarna een bevlogen discussie losbarst over de feilbaarheid van de mens in het algemeen en er nog veel bier wordt gedronken. (Bij de kroonprins past slechts water.)

Het allermooiste was natuurlijk het moment waarop Claire haar man publiekelijk in bescherming nam. De landmeter heide de paaltjes.

 

RESTAURANT VAN HET JAAR 

Het exemplaar dat Amber en Elodie net hebben gewonnen, nadat ze er maandenlang keihard voor hadden gewerkt. (Het heet jammer genoeg Alaise. Was een schone Vlaamse naam te min, ja?)

Ik heb er nog niet gegeten en de kans dat dat ooit gebeurt is nog kleiner dan de kans dat Elvis leeft, doch daar gaat het me niet om. Het gaat me om wat Amber afwees: een baan bij Sergio Herman. Zo hard gelooft ze in haar zaak, dat ze nee zei tegen de kans om aan de slag te gaan in het walhalla van het Nederlandse kokkerellen.

Volgens sommigen is Amber knettergek. In duistere, rokerige kroegen lopen zware weddenschappen op de sluitingsdatum van Alaise – u hebt het niet van mij: vrijdag 13 september 2013 is nog vrij. Volgens anderen is Amber een voorbeeld, een bron van inspiratie voor alle jonge mensen die een droom hebben. Dat je moet durven, in het leven. Durven geloven in jezelf, durven vertrouwen op wie je liefheeft. Volgens mij weet ik het niet. Misschien moet ik er eens gaan eten.

 

TITEL VAN HET JAAR

Mylo Xyloto.

Voor u gaat lopen: ik verzin dit niet. Het is de titel van de dit jaar uitgebrachte cd van Coldplay, een Britse popgroep die we blijkbaar geen popgroep mogen noemen – sommigen menen zelfs dat Coldplay ‘alternatieve rock’ maakt; ik wist niet eens dat dat nog bestond.

Coldplay is zéér populair. Vooral bij vrouwen, en meer specifiek bij vrouwen die niet goed kunnen dansen maar wel graag meezingen met iets. Dan dromen ze een heel klein beetje van Chris Martin en vinden ze Gwyneth Paltrow een heel klein beetje een koe.

 

BREAK VAN HET JAAR

Die van Clouseau. Koen en Kris houden het even voor bekeken, na een kwarteeuwtje. 

Geef ze eens ongelijk. Hard gewerkt. Goed verdiend. En dan ben je plots een eind in de veertig. Er springt jong grut om je heen en er kraakt al wel eens een gewrichtje als je iets te monter uit bed stapt. Plus: er zijn nog zo veel andere leuke dingen te doen, in het leven – dat je al voor ruim de helft hebt opgebruikt. Lekker hard met de auto rijden, bijvoorbeeld. Op tv over je hobby vertellen. Op tv over je job vertellen. De kinderen naar de manege brengen. Beetje klooien met een gitaar. Uit het raam kijken. Een eitje eten. Iets neuriën.

Ik zou dat ook doen, na 110 keer Sportpaleis.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

