Skip to content

Column 443

January 14, 2012

GOED NIEUWS VAN DE WEEK

Alcohol maakt gelukkig.

Niet dat we dat nog niet wisten, maar het is nu eindelijk ook wetenschappelijk bewezen. Hartelijk dank aan de Universiteit van Californië, voor het hersenscanonderzoek.

Alcohol, zo blijkt, doet hetzelfde als sport en lachen: het gelukzaligheidsfabriekje in onze hersenen aan het werk zetten. Er komen endorfines vrij – en veel beter wordt het leven niet, in dit ondermaanse. Wat is dus het recept voor een perfecte avond? Eerst flink alcohol innemen en dan gaan sporten: làchen!

Het grootste voordeel van alcohol is natuurlijk dat je niet moet sporten. Lachen, tot daar aan toe. Dat wil een mens er nog wel eens voor over hebben, voor een shot endorfine. Het moet niet altijd heerlijke treurigheid zijn. Maar sporten? Je zal wel gek zijn. Sporten is lastig en je kunt je er bij kwetsen. Ik zou het alleen maar tegen betaling doen. Professioneel slenteraar. 

Het grootste nadeel van alcohol is dat het niet lichaamseigen is. Voor sporten en lachen heb je alleen je lijf nodig. Voor alcohol moet je af en toe de deur uit, richting groothandel. O, wat mis ik de brouwer aan huis.

 

WEER VAN DE WEEK

Het onze. (Nee, dat had u niet verwacht.)

Ik kijk uit het raam en zie april. Ik stap buiten en voel oktober. Ik kijk op Teletekst en lees een voorzichtig vermoeden van nachtvorst. Verward leun ik achterover en staar een wijle naar het plafond. Hé, ik moet de boel eens laten schilderen.

Mijn winterjas hangt boven somber in de kast. Mijn petten liggen te mopperen, mijn handschoenen treuren, mijn warme sjaal hangt halfstok. De komst van de heiland, het begin van het nieuwe jaar, het bezoek van de wijzen uit het oosten: ik heb het in hemdsmouwen beleefd. Buiten, met een sigaretje. Gezellig keuvelend met een medeverslaafde.

Twee weken keihard. Alles ineens. Bittere vrieskou, spekgladde wegen, uren in de file. Ja, dat lijkt me leuk. En daarna opnieuw dit: Belgisch weer. Met laagvallende zon, zodat je aldoor de vieze vettige vegen op het vensterglas ziet en het dwarrelende stof in huis. Snel boek je een minitrip naar Lissabon.

(Tip: leer dit stukje uit het hoofd, altijd handig bij de coiffeur.)

 

ARGENTIJN VAN DE WEEK

Matias Suárez. (De voetballer van Anderlecht. Ik vermeld dat er even bij omdat er nog wel meer Argentijnen zijn die zo heten. Ik wil niet dat u verkeerdelijk denkt: ha, Matias Suárez, de visboer uit Venado Tuerto!)

Matias Suárez de voetballer heeft deze week de Gouden Schoen gewonnen. Of dat verdiend is, laat ik in het midden, want ik weet van voetbal al net zo veel af als u. Punt is: hij doet me niks. Jazeker, hij kan wat met een bal. En jazeker, hij kan een trapje hoger. Maar hij doet me niks. Hij rààkt me niet. Hij glijdt van me af, als water van olie. ’t Zal aan mijn Vlaamse werkmansinborst liggen: als het niet een béétje zichtbare moeite kost, voel ik het niet. Na een tijdje gaan ze vervelen, die gephotoshopte blote vrouwen. Toon mij een huidplooi.

Wat ik hem wel nageef: Matias Suárez de voetballer mekkert niet. Daarvoor alleen al had hij een prijs verdiend. Omdat hij doet wat een voetballer moet doen: voetballen. Zoals een wielrenner moet wielrennen en een stukadoor moet stukadoren. Mekkeren is voor geiten. Nu ik er zo over nadenk: misschien moet deze krant volgend jaar maar eens de Gouden Geit uitreiken. Na een heel jaar wekelijkse competitie, waarbij de leider in de tussenstand zo’n fraaie geit achter op z’n shirtje krijgt. Ja, dat is een goed idee! Ik leg het voor en hou u op de hoogte.

Het alleraardigste aan de tv-uitzending was overigens dat Matias Suárez de voetballer het podium betrad met vrouw en peuter. Volgend jaar mag een klein huisdier.

 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

