Skip to content

Column 444

January 21, 2012

VRAAG VAN DE WEEK

Wat bezielt mensen om met vierduizend bijeen te hokken op een schip en dat vakantie te noemen?

De kans dat ik op zo’n cruise het leven laat is nog kleiner dan de kans dat ik wereldkampioen paaldansen word – in 1969. Je zou me eigenlijk eerst moeten doden, vooraleer je me kunt overhalen om mee te gaan.

Let wel, ik heb niets tegen een kloeke catamaran met een man of dertig op, onder een stralende zon in de Caraïbische wateren, biertje of cocktailtje erbij, muziekje en een mal hoedje op, en alom liefde en lach. Integendeel: ik ben daar vóór – het gebeurt zelfs te weinig. Maar met vierduizend op een schip, nee. Daarin ben ik ouderwets: dorpen horen op het vasteland. Waar je, als je knettergek wordt van de drukte om je heen en plots de aandrang voelt om een weerloos oudje neer te slaan, even een eind weg kunt fietsen en in een berm onder een boom een uurtje naar vogels kunt zitten luisteren. Daarna fiets je terug, doch halverwege hou je halt aan een afspanning, alwaar je genoeglijk één Rochefort 10 drinkt (of twee Enames) en wat plaatselijke conversatie afluistert. 

En ’s avonds, thuis, kom je vingers tekort om je zegeningen te tellen.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Phil Bosmans.

U hebt deze week waarschijnlijk al alles over hem gelezen en gehoord, en vindt dat ondertussen ongetwijfeld ruim voldoende, meer dan genoeg zelfs, en ik begrijp u. U en ik, wij hebben namelijk dezelfde literfles: je kunt er twee liter ingieten, of voor onze part tien, maar ’t is zinloos en zonde van het gegotene. Derhalve ga ik het hier thans niet over de heer Bosmans hebben, doch over de mensen die hem – en meer bepaald zijn oeuvre – koesterden en dit tot uiting brachten door op diverse plaatsen in huis spreuken van zijn hand aan te brengen. Op de brievenbus, achter het raam, in de gang, in de living, in de keuken, in de badkamer, in het toilet: overal waar je keek, zag je zo’n monter vormgegeven zinsnede hangen. Ziedaar, zo zei je bij jezelf, een echte Bosmans.

Mensen die echte Bosmansen in huis hadden wezen je daar ook fijntjes en met ingehouden trots op. Dan zeiden ze: “Al gezien? Daar. Een nieuwe.” Uit beleefdheid keek je er dan even naar, met een gelaatsuitdrukking die voorafgaandelijke blijdschap en nederige nieuwsgierigheid moest verraden. Vervolgens diende je fijntjes glimlachend enkele tellen voor je uit te staren en daarna de Bosmansbezitters aldus toe te spreken: “Ja… Jaja, dat is een mooie. Jaja.” Waarna zij op hun beurt weer zeiden: “Ja hé. Jaja.” Het was gepast om dan een korte doch betekenisvolle stilte te laten vallen.

Spreuken in huis, ik ben er niet zo dol op. Voor de aardigheid heb ik hier eens rondgekeken en de oogst is beperkt: ‘Papa a choisi le vélo et non la bière.’ Meer is er niet. Een slogan op een affiche voor een campagne om de Zaïrezen van de drank te houden. Mannen, stop met drinken, spring op de fiets en zoek een baan. 

En – u kunt het gek vinden – er staat geen foto van Mobutu op.

 

TRAAN VAN DE WEEK

Het exemplaar dat donderdag welde in de ooghoek van Philippe Muyters, Vlaams minister van Gekweldheid. Bert Anciaux light.

Ik zat er naar te kijken en vroeg mij af of er dra een breedmaatschappelijk debat zou losbarsten over de heer Muyters en het oprechtheidsgehalte zijner emoties. Tevens besefte ik weer eens dankbaar dat ik nooit had gedeugd, als politicus. Je moet zo overtuigend zijn. En overtuigd. Overtuigd dat het ertoe doet, wat je doet. Overtuigd dat het zonder jou slechter zou gaan. Overtuigd dat je een verschil maakt. Overtuigd, overtuigd, overtuigd. Zonder dat je plots in de lach schiet.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Tine Verheyen permalink

    Heerlijke column deze week. Dankjewel.Discreet po??tisch ook, zo met wellen en zegeningen en staren.Heb er echt van genoten tussen de linzen en de gin-tonic.Wist niet dat afkeer zo mooi kan worden becolumned.tee

Leave a Reply

