Skip to content

Column 446

February 4, 2012

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Terwijl ik deze zin schrijf is het min tien. 

Buiten, welteverstaan. Binnen is het plus twintig komma zes. Mijn tere vingertjes hebben dat vandoen, om wat er me thans te binnen schiet een beetje ordentelijk in zinnen om te turnen. Zoniet krijgt u brokstukken in de trant van ‘Terqsijkn ik deze zin schroijf os jeuy min toenb. Buityen?’ onder ogen en daar wordt u niet blijer van. (Het is nu eenmaal mijn lot om u blijer te maken en daardoor ook een beetje mezelf.)

Het is buiten min tien en het is nacht. Wellicht niet eens zo heel ver van hier ligt in een portiek, op een stuk karton en onder een stapel lorren, een kind te slapen. Er is, in het hele land, geen bed vrij. Onze excuses voor dit ongemak. Met vriendelijke groeten, België.

Hebt u het al eens gedaan, ’s nachts bij min tien buiten slapen? Ik wel en ik kan het iedereen aanbevelen. Je wordt er een echte man van. Ja, dat waren nog eens tijden. Dan lag je daar, met àl je kleren aan, in je klamme slaapzak onder een zeil dat je even tevoren had opgespannen, samen met de kerel die nu naast je óók miserabel lag te zijn. Je lag daar en je dacht maar één ding: koud. Godverdomme koud. Koudkoudkoud. Kkkoud. (Voor de vrouwen onder u: jà, ze trekken zich terug, de teelballen. Ze zijn slim.) 

Je lag daar om te leren hoe je het land moest verdedigen, als het land ’s nachts bij min tien werd aangevallen. Je had een spade en een schiettuig met blank, en een blikje cornedbeef met beschuit. Onderschat dat niet. Als er een vijand op je afstormde en je had even je spade of schiettuig met blank niet meteen bij de hand, kon je hem dus alsnog eenvoudig uitschakelen door hem te ontwapenen en vervolgens met die cornedbeef te dwangvoederen. Daarna kon je desgewenst zelf het beschuitje eten. Als een echte man.

Het is dertig jaar geleden, maar ik herinner me die kou vlijmscherp. Omdat je er zo klein van wordt. 

 

VRAAG VAN DE WEEK

Hoeveel gaat u er minder drinken?

Als u er tien drinkt, dan kost dat u straks een euro meer. Gaat u omwille van die ene euro dat tiende biertje niét drinken? (Wie nu ja zegt: gelieve deze column te verlaten.) Wat is één euro, op een hele avond genoeglijk vertier in uw favoriete afspanning? 

Dat bier duurder wordt, hoeft niet te verbazen. Bier wordt altijd duurder. Nog nooit heb ik bier weten goedkoper worden. (Behalve tijdens happy hour, maar dan drink je natuurlijk slim dubbel.) Bier zal nóg duurder worden. En we zullen het blijven betalen.

Roes mag iets kosten.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik vond het altijd zo’n gedoe, spiekbriefjes.

Je had jongens met spiekbriefjes die een kruising leken tussen hiëroglyfen en middeleeuwse miniaturen. Ze hadden er ongetwijfeld een hele middag meerkleurig op zitten wroeten – terwijl jij die toets in een uurtje had doorgenomen en vervolgens lekker was gaan voetballen tot het tijd was voor een boterham met kaas. Ik herinner me zelfs een jongen die z’n spiekbriefje zodanig vol had gekrabbeld, dat hij telkens weer het spoor bijster raakte en finaal geheel ontmoedigd het ding in z’n mond stak en wegvrat. Eigenlijk had hij van z’n spiekbriefje een spiekbriefje moeten maken. 

Bovendien hield ik niet van de spanning. Het leven was van zichzelve al lijden genoeg. Dus waarom zou je ’t risico op extra kwelling lopen? Zeker, er waren jongens die het telkens opnieuw grappig vonden, als ze weer eens werden betrapt. Schalks glimlachend keken ze dan om zich heen, terwijl een soort van gegniffel door de klas ging. Die jongens zijn nu teenvlechter. 

Ik wed dat de geliefde vorst Albert II als jongen nooit spiekbriefjes heeft gebruikt. Dat hij dat dinsdag wel deed, tijdens zijn contacten met de gezagsdragers van dit land, kunnen we alleen maar toejuichen. Wie België uit zijn hoofd kent, is een waanzinnige.

 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

