Skip to content

Column 449

February 25, 2012

VRAAG VAN DE WEEK

Zou hij?

Ik denk het niet.

Oké, met wat goede wil – die baard, die zware brilmontuur, die eeuwige sigaret, dat onverstaanbare moedertaaltje – zou je kunnen denken dat hij een Iraniër is, maar zelfs dan nog komt hij er niet mee weg, denk ik, als hij straks juichend het podium op zou stormen om er als regisseur van ‘A Separation’ de Oscar voor Beste Buitenlandse Film in ontvangst te nemen. Meteen een roedel veiligheidsagenten eroverheen, en achter de coulissen alvast een stevig knietje in het kruis: dat zou z’n lot zijn. Amerikanen lachen niet met nep Iraniërs.

Niet dat ik het Michael R. Roskam niet gun. Integendeel. Ik heb hem – doch dit blijft vanzelfsprekend geheel tussen ons – zelfs geholpen bij het uitschrijven van z’n dankwoord. Hoe hij daarvoor bij mij is terechtgekomen? We hebben – ook dit is strikt vertrouwelijk – een gemeenschappelijke vriend in de hormonenhandel. Meer zeg ik niet.

Ach, wat was hij vertederend zenuwachtig, toen we elkaar voor het eerst ontmoetten, in het grootste geheim, daar in die afgelegen boerderij in Haspengouw. Hij rookte aan een stuk door en dierf mij niet goed aan te kijken. Ik stelde hem meteen op zijn gemak door een sigaret van hem te bietsen. Na enkele stevige halen lachte ik eens ongedwongen en sprak hem bemoedigend aldus toe: 

– Vooruit maar, beste Michael R. Roskam, laat eens horen wat je in gedachten had. 

Hij frommelde een papiertje tevoorschijn, wierp er een trillende blik op, kuchte en neuzelde krachtig:

– “Eerst en vooral wil ik mezelf bedanken. Ik wist wel dat ik fantastisch was, maar zó fantastisch, nee. Daarom: bedankt, Michael R. Roskam, bedankt dat je mij bent. Doch wat mij nog het meest ontroert, is hoe bescheiden ik eronder blijf. Dat siert mij enorm. Zo. En nu naar hoeren!”

Ik begreep: hier hielpen alleen de harde middelen. Glimlachend nam ik een haal van m’n sigaret, glimlachend stapte ik op hem af, glimlachend sloeg ik hem neer. Toen boog ik mij over hem heen en siste in zijn bloedend oor: 

– Het is voor je bestwil, Michael R. Roskam. Beschouw dit als een vriendendienst. Ik zal voor jou het beste dankwoord ooit schrijven. En je hoeft mij niet eens te bedanken.

Vervolgens verliet ik het pand, begaf me naar huis en schreef er het beste dankwoord ooit. 

(Dat ik daar zo bescheiden onder blijf!)

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Boonen heeft het zitten. 

Hij moet winnen, in het Vlaams openingsweekend dat – behalve in geval van een cataclysme – dit weekend wordt verreden. Hij moet de nieuwe versie van zichzelf, die dit seizoen tot dusver reeds in diverse befaamde werelddelen nu eens flitsend dan weer donderend triomfen heeft gevierd, thans ook aan het Vlaamse volk schenken. Met minder zal het Vlaamse volk niet tevreden zijn. En wee uw gebeente als het Vlaamse volk ontevreden is. Nee, ik zou niet graag de nieuwe Boonen zijn.

Ook Gilbert heeft het zitten. Ook hij moet meteen winnen. Na zo’n 2011 kan hij straks niet als veertiende over de meet bollen en verklaren dat de Gilbert van 2012 er staat. Ander team, andere norm? Vergeet het. Net als vorig jaar moet Gilbert het cement zijn dat deze natie bijeenhoudt. (Geen vriendelijker Waal heeft ooit over Vlaams beton gefietst – Ploegsteert is in 1963 net onder de taalgrens door geglipt.) Het Vlaamse volk wil voor hem kunnen juichen en zich in het juichen Belg weten en trots – buigt allen smadelijk het hoofd, gij valsche bruingebrande zuiderlingen! Nee, ik zou niet graag de Gilbert van 2012 zijn.

Nu, in alle eerlijkheid: ik zou niet graag wielrenner zijn.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb even genoten.

Terwijl ik deze column zat te schrijven, scheen de zon. Ik keek even uit het raam en zag een vogeltje lachen.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

