Skip to content

Column 455

April 7, 2012

OPROEP VAN DE WEEK

Ontslagen voetbaltrainers aller landen, neem voortaan ook uw minderjarig nageslacht mee naar persconferenties! Het levert fraaie prentjes op en ontroerende quotes. Het maakt van u zowaar weer mensen, nadat u weken/maanden/jaren slechts pruilende prevelaars van voorspelbaarheden bent geweest. De punt naar voor, de punt naar achter, la peur de gagner, olé olé olé.

Overigens wens ik Jacky Mathijssen en Manou een fijn paasweekend toe.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Wat hebt u gekregen, als Laatste Avondmaal?

Ik niks. Tenminste, als je die flinterdunne velletjes mortadella en pancetta en prosciutto en die schilfers parmeggiano en dobbelsteentjes pecorino en die kleine platte, lichtgezouten broodjes en die twaalf lekkere Italiaanse wijnen even niet meerekent.

Waarlijk, ik had me voorgenomen om het sober te houden, donderdagavond, bij wijze van respectvolle herdenking van de laatste keer dat Jezus en zijn volgelingen samen aan tafel zaten. Doch een snode vriend – laten we hem voor de gelegenheid Judas noemen – had me uitgenodigd op een bijeenkomst ten zijnent, alwaar een select gezelschap was verzameld om exquise wijnen te proeven, daarover aantekeningen te maken en – ach, je wist maar nooit – desgevallend over te gaan tot aankoop ervan.

Je weet niet wat je hoort, op zo’n bijeenkomst. (U moet rekenen: ik ben een dilettant, die niet eens deftig lucht tussen z’n tanden naar binnen kan zuigen en derhalve als een soort van kaduuk fonteintje met horten en stoten wijnstraaltjes op de aanwezigen sprenkelt.) Mijn oren flapperden olifantesk, telkens als een kenner schier achteloos een sensoriële impressie verwoordde – iemand noemde een wijntje “de Queens Of The Stone Age van de Barolo’s” en ik noteerde ijverig. Helaas begon ik gaandeweg enigszins overmoedig te worden, zodat ik op een bepaald moment uitstiet dat er “in de neus gevechten van vele ridders” waarneembaar waren – een uitspraak die, aan de verbaasde gezichten te zien, nog nooit eerder was gedaan over een 2006 Brunello di Montalcino ‘Montosoli’ DOCG – 100% sangiovese grosso, van het huis Altesino. Bedremmeld boog ik het hoofd en beperkte mij een wijle tot het stilletjes opschrijven mijner schamele invallen. Zo kwam ik over de 2009 Abbazia di Rosazzo DOC – friulano, pinot bianco, sauvignon, van het huis Livio Felluga helaas niet verder dan: “Ik zou het niet erg vinden als mijn vrouw zo zou ruiken.”

Finaal bestelde ik nederig fluisterend tweemaal zes min of meer betaalbare flesjes, waarna ik de mededeling kreeg dat ik die best van al nog minstens een jaar of vier, vijf moest laten liggen. Geheel ontgoocheld verliet ik het pand.

Volgend jaar doe ik op Witte Donderdag gewoon weer iets met water en peulvruchten. Sorry, Jezus.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Ik heb er van bij het begin rekening mee gehouden dat we iedere stap die we in deze sector zetten zouden moeten afdwingen via rechtbanken, tot het Europees Hof toe.”

Aldus sprak deze week Johan Vande Lanotte, vicepremier en minister van Economie, Consumenten en Noordzee, in een reactie op het feit dat Electrabel via een juridisch slimmigheidje alsnog prijsverhogingen doorvoert.

Aldus sprak dus de minister. De burger, die zegt: “Kijk, meneer de minister, kijk eens hier, naar mijn klomp: hij is gebroken. Als een minister er niet in slaagt om van bij de start een waterdichte wetgeving te bedingen, waarom is hij dan minister? Waarom zijn er dan überhaupt ministers? Begrijpt U het hoongelach, het vluchtgedrag, het bange ineenkrimpen van de schouders die de lasten moeten dragen?”

Ik, ik zeg niks. Ik neem een stoel en ga buiten zitten, in de zon. En besef: de redder van het vaderland heet Tom Boonen.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

