Skip to content

Column 456

April 14, 2012

FELICITATIES VAN DE WEEK

Het was even spannend of de bescheiden staatsman Filip Dewinter ermee zou gaan lopen, vanwege zijn onverdroten ijver om zijn van de radar verdwenen partij weer onder de aandacht te brengen, dan wel het mystiek verschijnsel Raf Simons, vanwege zijn benoeming tot creatieve oppersmuk van Dior, doch na ampel beraad gaan de felicitaties van de week – inderdaad, geheel terecht – naar Ignace Crombé.

Wat een torso.

Zoals hij daar, vleesgeworden hormoon, op de voorpagina van Dag Allemaal zijn eveneens in staat van ontkleedheid verkerend nageslacht aan de wereld presenteerde, dat was… groots – en harig. Ik aanschouwde het corpus van de befaamde magnaat en rilde. Nee, dat niveau zou ik nooit bereiken. Mistroostig ontblootte ik het bovenlijf en ging voor de spiegel staan. Ziedaar, zo sprak ik somber geheel naar waarheid, ziedaar een omhulsel. Geen torso.

Bij de foto van Ignatius de Blote stond voorts vermeld dat hij het te vroeg vindt voor hernieuwde geslachtelijke betrekkingen. Meteen schoten mij beelden door het hoofd die te gruwelijk voor woorden zijn. Dit is tenslotte een familiekrant en voorts wil ik geen last met de Raad voor de Journalistiek.

Daarom beperk ik mij tot een krachtig driewerf hoera voor de behaarde tepels van Ignace Crombé. Mogen zij tot in lengte van dagen een erotiserend effect hebben op de befaamde vocaliste Patricia Govaerts. En op haar alleen.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Radio heeft deze week eindelijk nog eens gedaan wat radio al vele jaren niet meer had gedaan: mij ontroerd.

Dat radio mij al die jaren niet meer kon ontroeren, is geheel mijn eigen schuld. Ik heb radio teruggedrongen tot in het hoekje van de achtergrond. Des ochtends mag Klara mij wekken, maar eens ik met de bek vol koffie sta, nemen Teletekst en laptop over – ik lees het liever dan dat ik het hoor. 

Dat heeft dan weer alles te maken met de ondraaglijke spanning die radioverslaggeving teweegbrengt. Herinner u de Europese voetbalavonden, in de tijd dat men nog geen vierenzestig tv-camera’s neerpootte langs het veld van Anorthosis Famagusta, alwaar je favoriete ploegje de baarlijke duivel in het bloeddoorlopen rood van de ogen keek. Je moest, teneinde op de hoogte te blijven van het manhaftig verzet, het stellen met een Stem. Dan zat je daar, duizend doden te sterven, weerloos overgeleverd aan de immer dreigende tsunami van calamiteiten die vervaarlijk donderend weerklonk in elke zin, in ieder woord, in elke letter uit mond van De Stem. Ik werd er knettergek van, somtijds het hartfalen nabij. Uit zelfbehoud hield ik ermee op.

Let wel, radio is en blijft een goeie kameraad. In de auto vertelt hij honderduit en zingt en speelt hij liedjes. En ik, ik luister oprecht.

Zo hoorde ik donderdag een man van 82 vertellen hoe hij al jaren zijn demente vrouw thuis verzorgt. Ik hoorde hoe de man tegen z’n vrouw sprak, eigenlijk mét haar sprak – alleen: ze zei niks terug. Ze zweeg. Ze zweeg omdat ze niet meer praat. Ze praat niet meer omdat ze niet meer kan praten. Ze kan niet meer praten zoals ze niet meer zelf naar het toilet kan. Ik hoorde hoe de man zijn vrouw bemoedigend toesprak terwijl hij haar naar het toilet bracht. Ik hoorde de man vertellen hoe hij zich probeerde te weren tegen de dreigende totale vereenzaming, daar in z’n appartement met een vrouw in een rolstoel en een lift waar hij haar in z’n eentje niet in verstouwd kreeg. Ik hoorde het allemaal en het was allemaal bitterdapper ontroerend.

Uit een rapport van de Wereld Gezondheid Organisatie blijkt dat in 2040 – dat is volgende week – het aantal demente mensen zal verdrievoudigd zijn. Iedere dag krijgen minstens twintig Belgen te horen dat ze aan dementie lijden. In 2030 – ja, dat is overmorgen – telt dit land ruim 260.000 dementerende inwoners. 

Hoeveel ontroering kan een samenleving aan?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

