Skip to content

Column 458

April 28, 2012

VASTSTELLING VAN DE WEEK

U hebt het makkelijk.

Nee, echt waar. Vergeleken met talloze anderen hebt u het toch o zo makkelijk. Neem nu mij: ik moet hier thans een column schrijven en daarbij niét denken aan het minnekozen van Jos Ghysen – lap, ’t is al mislukt.

En ik had me nochtans zo dapper voorgenomen om het deze week in de mij toebemeten ruimte vooral te hebben over jarigen. Over Toots Thielemans, bijvoorbeeld, negentig en nog altijd geheel en al het vleesgeworden minzaam mondmuziekske zelve – ik wed dat hij deze week ten paleize koninklijke klieren een traantje heeft ontlokt toen hij tijdens de audiëntie een maatje Brabançonne tevoorschijn toeterde. Of over Johan Cruijff, vijfenzestig en derhalve ongetwijfeld  thans druk bezig met aan tachtigjarigen uit te leggen hoe ze hun tachtigjarigheid béter kunnen maken – Cruijff is nu eenmaal altijd in alles z’n tijd ver vooruit, kan hij het helpen? 

Doch helaas: steeds weer dringt het minnekozen van Jos Ghysen zich aan m’n netvliezen op. Zelfs met gesloten ogen zie ik schimmige beelden van het hevig schokken zijner schonkig bekken – o, grote gruwel. En dat heeft die arme Ireen Houben dus in het écht moeten aanschouwen. Respect.

Zelve ben ik in al die jaren op het werk één keer seksueel geïntimideerd geweest. Door een lekker wijf. 

Nee, ik heb geen klacht ingediend.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Tja, wat zeg je dan?

Uit Brits onderzoek blijkt dat mannen per jaar 26 uur wachtend doorbrengen aan een pashokje. 26 uur. Dat is even lang als Milaan-Sanremo, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik samen. Zeventien voetbalwedstrijden naeen. Misschien wel zeventien sléchte wedstrijden. Ik zeg het maar, dames.

Drie op tien mannen denken dat hun mening ertoe doet. Let wel: ze wéten het niet. Ze denken het. Zoals je denkt dat er een opperwezen bestaat. Hoopvol. Of, zo u wil: met de moed der wanhoop. 

Dan staan ze daar, te sterven – somtijds sterven ze met de regenjas en handtas van hun vrouw over de arm; dat zijn de zieligste. Ze staan daar en weten: zo meteen komt weer dat ijzingwekkende moment waarop vrouwlief uit het pashokje stapt, koket een voetje schuin zet en met priemende blik vraagt: “En?”

Tja, wat zeg je dan? 

De waarheid die je in de kont zal bijten, of de leugen die je slechts minachting oplevert wegens al te doorzichtig? Of het volstrekt verwerpelijke “Schatje, als jij het mooi vindt, vind ik het mooi.”?

Het is een schande dat het pashokje niet wordt vernoemd in de Conventie van Genève.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben een gelegenheidssnurker. 

Als de gelegenheid zich voordoet, durf ik weleens snurken. Dan denk ik ‘Hé, lang geleden dat ik nog eens lekker heb gesnurkt!’ en zet ik het monter op een ronken. Doorgaans word ik dan ’s anderendaags wakker in een waasje. In een wereld van karton.

Je hebt ook beroepssnurkers. Mannen en vrouwen die er iedere avond weer een erezaak van maken om als een straaljager de nacht uiteen te rijten: de winnaar van de Luidste Snurker van Vlaanderen, zo las ik in de krant, haalde vorig jaar een vlotte negentig decibel – hij mag nog net akoestisch optreden, van Joke Schauvliege. 

Wij hebben zo’n knakker, in de vriendenkring. En wij zijn, onder meer daarom, zeer blij dat wij met hem het bed niet hoeven te delen. Wij herinneren ons namelijk zeer goed de nachten waarin wij, na vele uren gezamenlijke uitbundigheid in openlucht, als gekken naar onze tenten renden, alwaar wij even verwoed als tevergeefs probeerden in te slapen alvorens de knakker in zijn ietwat verderop neergepote tent als een motorblok kantelde en zijn Messerschmitt Me 262 startte. 

Echt waar, u hebt het makkelijk.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

