Skip to content

Column 459

May 8, 2012

BRIEF VAN DE WEEK

Aan Bart De Wever

Koele minnaar van de berenlul en de media

 

Geachte heer De Wever,

 

U verpest het wel een beetje. Ik was net mijn koffers aan het pakken voor een kortstondig verblijf in de nog niet autonome volksrepubliek Catalonië en bromde daarbij een deuntje dat het midden hield tussen ‘Vamos a la Playa’ (maar dan in het Catalaans) en ‘Heimwee naar huis’, toen het bericht viel dat U in een interview met apache.be zwaar had uitgehaald naar de media, in het algemeen en in het bijzonder. U zei onder meer: “Geen hond gelooft de media nog.” In één klap verdween mijn montere bui. De plicht riep.

Jawel, de plicht. Uit verontwaardiging over Uw veralgemeningen in hogervermeld interview. Die vallen me, van een intellectueel als U, dik tegen. Een intellectueel hoort de verdediger van de nuance te zijn.

Wellicht zult U opwerpen dat U niet sprak als intellectueel, doch als politicus. En dat U de ongeloofwaardige media hebt gebruikt om de ongeloofwaardigheid ervan aan de kaak te stellen – gewoon, een truukje, een handigheidje, een blokje hout op het verkiezingsvuur; de ironie die aan zichzelf ten prooi valt. Welnu, geachte heer De Wever, het is mijn overtuiging dat men niet deeltijds intellectueel kan zijn. Zoals men ook niet deeltijds kan diëten. Het wisselen van petje is even tragikomisch, het resultaat even voorspelbaar.

Voorts meent de politieke melkmuil in mij dat U hoog spel speelt. U bent klaarblijkelijk tot het inzicht gekomen dat het Vlaamse volk meer vertrouwen stelt in U dan in de media. Dat het Vlaamse volk Uw woord als zaligmakend beschouwt en bereid is U schier blindelings te volgen, richting Aards Paradijs, alwaar de media – “een gevaar voor de democratie” – hooguit mogen spelen in de afgerasterde zandbak van de peutertuin genaamd Baasje Bart en het gesundes Volksempfinden triomfeert – op voorwaarde natuurlijk dat dat Volksempfinden U netjes nahikt. 

Het Vlaamse volk, geachte heer De Wever, moet nooit overschat worden. Het wandelt, zoals ieder ander volk, misschien wel een tijdje monter zingend achter een wapperende banier, maar als puntje bij paaltje komt is het veel meer gesteld op rust in de tent, een mild zonnetje en een flinke entrecôte op de barbecue. Ondertussen drinkt het een fris pintje en doorbladert het de krant. “Maar hier zie! Hier zie! Zie nu eens, Marie!”, roept het dan plots, met van opwinding trillende stem, “Hier zie! Zie nu eens: we staan in de gazet! In dat artikel van die rare gast met dat balkje voor z’n ogen! Samen met Bart De Wever! Allez! Kom dat tegen!” Waarop Marie het mesje waarmee ze de tomaten aan het snijden is neerlegt, even zucht en dan afgemeten zegt: “Jaja. Zoudt ge niet beter eens naar het vlees kijken? En trouwens, heel die Bart De Wever, hé, sinds dat hij vermagerd is steekt hij mij ferm tegen. Zagevent.”

U mag dit, geachte heer De Wever, gerust als een nuance beschouwen.

 

Met haastige groet,

 

Uw thans snel verder zijn koffers pakkende mediaminkukel

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb op de weegschaal gestaan.

Meer dan eens, zelfs. En de ene keer woog ik meer dan de andere keer. Dan weer minder. Dan weer meer. Enzovoort – tot ik het opgaf.

Dat komt zo: ik heb – u raadt het nooit – koffers moeten pakken. Nu ja, koffers…: eigenlijk een koffertje. Want straks stap ik op het vliegtuig en mijn handbagage (mijn enige bagage, ik ben niet gek) mag maar zes kilogram wegen. Zes kilogram. Dat is niks. En het lege koffertje weegt al drie kilogram. Waarlijk, Tantalus had het makkelijker.

Mocht u over enkele dagen in Zaventem een man zien die gekleed loopt in twee jeansbroeken, drie jasjes, vier pullovers en vijf T-shirts en die met een broeksriem een overvolle toiletzak op z’n hoofd heeft gebonden en daarbij kijkt alsof kwestieus hoofddeksel bij z’n religie hoort: zwaai eens, wij kennen elkaar.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Erik permalink

    Op Maurits Coppieters na (en dan nog) heb ik, wellicht geheel ten onrechte, een Vlaams Nationalistisch intellectueel altijd toch een soort van ja, tautologie gevonden.

Leave a Reply

