Skip to content

Column 462

May 26, 2012

VRAAG VAN DE WEEK

“In wat voor een land leven wij?”

Ik stond net op het punt om een royaal met rillettes besmeerde homp brood in mijn mond te proppen, toen hij ’m stelde. Ik kon niet meteen op het juiste antwoord komen en besloot – om mezelf een air te geven en wat tijd te winnen – de homp brood alsnog naar binnen te duwen en er aandachtig op te kauwen. Lekker.

Dat ik het antwoord schuldig bleef, leek hem niet te deren. Schijnbaar onverstoord doch tegelijk met zorgelijke blik sprak hij, niet eens rechtstreeks tot mij maar veeleer voor zich uit: “Een moeder die haar kind in stukken snijdt.” Daarop schudde hij het hoofd. 

Heel even keek ik uit het raam. Op het terras zaten een man en een vrouw driftig aan een sigaret te lurken. Mensen met blote benen wandelden voorbij. Een meisje fietste langs, ros haar dansend op witte schouders. Aan de overkant van de straat kwam een trosje Japanners aangestapt, haastig cultuur happend. De stad lag warm op straat.

“Een moeder die haar kind in stukken snijdt.” 

Hij herhaalde het, als wou hij in de herhaling bezwering vinden, beschutting tegen wat voorbij is. 

Toen bracht de dienster twee borden soep en stortten wij ons op het heden. 

 

VOEDINGSLIJN VAN DE WEEK

De gezonde voedingslijn waarvan ik de naam al ben vergeten en dat is de schuld van Kim Clijsters.

Van advertising en marketing en product placement en unique selling propositions weet ik evenveel af als een gelovige van het leven na de dood, maar de eenvoudige stadsjongen in mij zat er toch met grote ogen naar te kijken, naar de manier waarop het hapje werd weggeblazen door het meisje – ik zou niet tevreden zijn, als ik het hapje was. 

Het meisje had een boodschap die de wereld rondging. Letterlijk. In vijf minuten. 

Geef toe: u zit het haar te gunnen. Stiekem misschien, maar stiekem is echt. U gunt het haar écht, dat ze daar staat, op 8 september in New York, in de finale van de US Open. Winnen hoeft niet eens. Ze staat daar en ze straalt en ze wuift en haar ogen schieten vol en de camera zoomt in en u krijgt een krop in de keel en uw ogen schieten vol. 

Blijer mens heb ik nooit gezien. Blij geboren. Blij op school, blij op tennis. Blij met een bal, blij met een hondje, blij met een zoen. Blij, blij, blij. Blij dat haar neus van voren zit en niet opzij. (Justine Henin zal het worst wezen waar haar neus zit. Justine Henin doet niet aan blij. Justine Henin doet aan wilskracht. Wilskracht, voldoening en trots. Ziedaar mijn favoriet pittig kereltje.)

Ze staat daar en straalt. Het stadion veert recht en barst uit in applaus, eerst doorspekt met kreten en gejuich, doch gaandeweg zwijgen de stemmen en klappen de handen almaar gelijkmatiger, almaar gelijkmatiger, tot finaal het applaus ritmisch als zachte regen warm op haar neervalt en druppels en tranen één worden.

 

VOORSPELLING VAN DE WEEK

Op het WK voetbal van 2014 speelt België kwartfinale.

Ik voorspel dat zonder de wedstrijd België-Montenegro te hebben gezien. Dat is niet eens nodig. Ik heb genoeg gezien. Ik heb gezien hoe de bondscoach ad interim op training met de spelers omgaat. 

Hij raakt ze aan.

Ik zeg u: we zitten gebeiteld. Die Marc Wilmots, die krijgt ze zo ver. Hij kneedt ze naar Brazilië. Hij grijpt en knijpt en wrijft en drijft. Niet van dat flauw-vaderlijk over de bol geaai. Nee. Mannenventen ondereen. Hij spreekt hun taal.

Plus: hij weet waarover hij spreekt. Hij heeft het gedaan. En zij, zij weten dat. Zij hebben het gezien. Zij waren tien, twaalf, veertien, en zij zagen hoe hij in 2002 in de achtste finale tegen Brazilië het doelpunt scoorde dat zij allemaal wilden scoren. Zij zagen hoe het werd afgekeurd en hebben dus nog iets recht te zetten.

 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

