Skip to content

Column 466

June 23, 2012

HERVORMER VAN DE WEEK

De heer Pascal Smet, Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel. Tevens dwangmatig hervormer.

U moet dat begrijpen: hij kan er niks aan doen. Hij hervormt. Dat is wat hij doet. Hij wordt ’s morgens wakker en hij begint te hervormen. Zoals u en ik ademen. Hij hervormt het ontwaakt zijn, hij hervormt het geeuwen, hij hervormt het winden laten. Hij kan er niks aan doen.

Nu is het weer eens de beurt aan het onderwijs. Weg met die B-attesten, zegt de heer Smet hervormend, en weg met die opdeling ASO-TSO-BSO. Iedereen gelijk en geen watervallen meer – tot hij ook dàt weer zal hervormen, natuurlijk. Of de wijze waarop je met een schepnetje een vis uit het water moet halen, mocht hij in een volgend kabinet Vlaams minister van Visschepwijzen worden. Het laat zich aanzien dat de heer Smet finaal het hervormen zal hervormen.

Vol heimwee denk ik terug aan de tijd van de herexamens. Niet omdat ik er zelf had – ik mocht niet, van thuis –, wel omdat dat spannend was. En ook wel een beetje stoer. Stiekem keek je op naar jongens die er zes hadden. De manier waarop ze ’t staalhard zeiden: “Zes.” Waarna ze de rook van hun Groene Michel in een straaltje uitbliezen en eens op de grond spuwden. Ze hadden een snorretje en geen vader. Maar wel een lief, soms, waarmee ze brutaal dicht bij de schoolpoort stonden te tongzoenen alsof ze ’t zelf hadden uitgevonden. 

Bij het begin van het volgende schooljaar vernam je dan dat ze naar de vakschool waren gegaan. En vele jaren later kwamen zij je uit de miserie helpen wanneer jij radeloos naar een niet werkend toilet stond te staren.

Ook dat was een soort hervormen.

 

WENS VAN DE WEEK

Moge ik op mijn vierenzeventigste niet door wroeging worden gekweld. Moge ik dan niet, op juridisch veilige afstand, bekennen dat ik als twintiger mij aan knaapjes heb vergrepen. Moge ik vervolgens mijzelve niet veroordelen tot een teruggetrokken leven, teneinde alsnog enige boetedoening te simuleren. Ziedaar mijn driedelige wens.

(Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik mij nooit aan knaapjes heb vergrepen. Het ziet er dus naar uit dat mijn driedelige wens in vervulling zal gaan. Driewerf jochei, ik ben met weinig blij.)

Ik heb hem ooit ontmoet. Dat was op zich al een hele prestatie, want hij was toen een ster en je moest je op z’n minst voorbij drie mensen zien te wurmen voor je op audiëntie mocht; bovendien wou ik – voor een reeks in de krant – met hem over geld spreken. Geld! Het allergrootste taboe! Over geld spreek je niet. Nee, dan nog liever over seks. 

Finaal won zijn opportunisme het van zijn achterdocht. 

Het was geen fijne ontmoeting. Dat lag aan ons allebei. Aan hem, de kletsmajoor, omdat hij ongrijpbaar bleef, aan mij, de simpele soldaat, omdat ik mij daaraan ergerde. Ik stapte buiten in de overtuiging dat ik net een uur had gesproken met een octopus. 

Ik heb van hem een boekje staan. ‘Capriolen van Capiau’, uitgeverij Lannoo, tweede druk, 1973, stukgelezen. Ik neem het boekje ter hand, doorblader het en weet niet meer wat ik ervan moet denken, van die man die beroemd en geliefd was omdat hij zo goed mensen dingen kon wijsmaken.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik had met hem te doen.

Alles had hij goed gedaan. Op het juiste moment beginnen rennen. De juiste richting uitgerend. Die bal goed meegenomen, goed bijgehouden, goed vrijgemaakt. Aardig getrapt, de doelman verschalkt. Hij keek zijn schot na en zag hoe de bal over de doelman heen in een almaar fraaier wordend boogje richting gapend doel tolde. Zijn adem stokte, zijn bloed ruiste. Nog even, héél even, en een oorverdovend gejuich zou losbarsten en hij zou in extase door zijn maats worden betast. 

Toen vloog er een vliegje in iemands oog. 

De troostprijs van de week – een jaarabonnement op GDL – gaat naar Marco Devic van Metalist Kharkiv.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

