Skip to content

Column 469

September 15, 2012

CITAAT VAN DE WEEK

“Een grijze kop toont een zelfzekere man. En dat trekt vrouwen aan.”

Aldus sprak deze week in deze krant de styliste Laura Van der Borght, in een artikel over de opstoot van liefdevolle aandacht voor grijze mannen – er bestaat nu blijkbaar zelfs een shampoo die grijs haar laat juichen. 

Je leest zo’n uitspraak niet over pakweg vuileputjesbruin, toevallig mijn haarkleur. Nee, mannen zoals ik zijn capillair benadeeld, in de jacht op de lekkere wijven. Daar staan we dan, zonder grijze kop, ons in een hoekje bedremmeld af te vragen hoe we zelfzeker moeten zijn. Zullen we een swingend jasje kopen? Een strakke bril? Een grote knuppel? Zullen we mystiek voor ons uit staren? Een whisky drinken? Of een pintje? Ja, waarlijk talloos zijn onze kwellingen.

Bij het artikel staan foto’s van George Clooney, Jan Leyers, Ruben Block, Filip Peeters, Pierce Brosnan en Bill Clinton. Stuk voor stuk mannen die zelfs met een ontplofte mol op hun hoofd de lekkere wijven zouden binnendoen.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Als de profeet Mohammed vandaag had geleefd, zou hij dan mogen worden afgebeeld met een balkje voor de ogen?

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb deze week een flinke krop in de keel moeten wegslikken.

Nee, niet omdat mijn favoriet pittig kereltje zwanger is. Wel toen ik deze week in het befaamde tv-programma Reyerslaat Marieke Vervoort zag en hoorde vertellen. 

Het was, denk ik, de oprechtheid. In elk woord, in ieder gebaar. In de lichte vibrato in haar stem, in de felle gloed in haar ogen. Marieke meent het. Geen woordvoerster van zichzelf. Wat een contrast met de sporters die we zo vaak op het scherm krijgen: de duurbetaalde. Geen woord ongewogen, geen puistje passie, geen haartje uit de war. 

Moet natuurlijk wel, dat menen. Wie het niet meent, komt er niet. Zo heb ik bijvoorbeeld ooit bij een val mijn schouder zwaar gekneusd, maar ’s anderendaags stond ik wel weer monter bier te drinken op een festivalletje. Want: ik méénde het. 

Marieke meent het ook – alleen, tienduizend miljoen keer meer en harder dan ik. Tienduizend miljoen keer buig ik diep voor zoveel wilskracht.  

Nog even dit, mede namens de Belgische Landelijke Asiel Federatie: néé kindjes, pups worden niet vanzelf zo Zen.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Frieten eten kan de hersenen beschadigen.

Ziedaar de Vlaamse vertaling van de conclusie van Schots wetenschappelijk onderzoek – in Aberdeen heeft men uitgevogeld dat verzadigde vetten neuronen vernietigen in dat deel van de hersenen dat onze appetijt controleert. Anders gezegd: wie veel frieten eet is gedoemd om nog meer frieten te eten, daar hij almaar minder in staat is om te beseffen dat hij veel frieten eet. Waarmee we vrijwel naadloos bij Bart De Wever zijn aanbeland, de held uit het befaamde jongensboek ‘Het Regime van Bart De Wever’. 

Bàf, meteen al een knipoog in de titel. Regime. Jaha, ik had ’m direct!

Néé, zei de N-VA-voorzitter streng. Nee, dit was geen campagnezet. Om die stelling kracht bij te zetten had hij voor de presentatie van zijn boek een groen polohemdje aangetrokken, en geen jasje. Wij dienden te begrijpen: De Wever draagt een pak, Bart een groen polohemdje. Aardig geprobeerd, doch geheel naast de kwestie. Alles is campagne. Wat je doet, wat je niet doet. Wat je zegt, wat je niet zegt. Waar je bent, waar je niet bent.

Hij was deze week in Terzake. In maatpak debatteerde hij er met Meyrem Almaci. Na afloop noteerde ik: ‘Ongeveer tien miljoen Belgen hebben van die hele verkeersinfrastructuurdiscussie rond Antwerpen volstrekt niks begrepen.’ 

Het maakt allemaal niks uit. De dag dat hij weer frieten eet, wordt hij nóg populairder.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

