Skip to content

Column 470

September 22, 2012

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Bij de nieuwe tv-zender VIER moeten de vrouwen geen stoppelbaard hebben.

De mannen dus wel. Tom Lenaerts, Christophe Deborsu, Gilles De Coster: stuk voor stuk doken ze, vanuit hun veelbesproken fonkelnieuwheid, getrimd ongeschoren uw wereld binnen. Het Paul Jambers Light Trio. 

Discriminatie zou ik het niet meteen noemen. Het leek me meer een kwestie van tweedimensionele aaibaarheid. Alles voor een knuffel van de kijker – zie ook de royale porties Schalksheid die werden geserveerd, tot in de reclameblokken toe. Als je even wegkeek had je een knipoog gemist, als je even niet luisterde een kwinkslag. Zo gezellig allemaal. Ja, al die willen gezellig ogen, moeten mannen met baarden zijn. (Let wel: geen volle. Volle baarden zijn het handelsmerk van lieden die luidkeels hun starheid van denken belijden.)

De uitzondering op deze gezichtsbegroeiingsregel was natuurlijk de befaamde regisseur Erik Van Looy, de man die de lach – van grinnik tot hinnik – aan zijn kont heeft hangen en derhalve zodanig veel gezelligheid verspreidt, dat hij schaamteloos gladgeschoren ten tonele mocht verschijnen.

Zijn kijkcijfers blijken prima. Dus, heren van VIER: scheren, die handel. ’t Is een begin.

 

VROUW VAN DE WEEK

Kate Middleton, dacht ik eerst. 

Ik wist niet dat Kate Middleton tepels heeft. Nu weet ik dat wel. Je doet op vakantie in Frankrijk op een afgelegen landgoed aan het zwembad je bikinitopje uit omdat dat lekker is en je je vent ook wel wat gunt, en hop, even later weet de hele wereld hoe je borsten eruit zien. Met echte tepels en zo. En dat ze een beetje wippen. Nieuws.

Toen dacht ik: nee, Devriese, dat kun je niet maken. Die vrouw is een slachtoffer.

Vervolgens dacht ik: Milka Malfait dan maar?

Ik wist niet dat Milka Malfait een kontje heeft. Ik wist zelfs niet dat Milka Malfait bestaat. Ik woon namelijk niet in Sint-Truiden. (Dat laat ik over aan anderen, die dat veel beter kunnen.) En dus zou mijn leven geheel Milkamalfaitloos zijn gebleven, ware daar niet die foto geweest. Die foto van de Open VLD-kandidate met haar kontje halfbloot. Niet gemaakt door een of andere beroepsloerder met een groot kanon, maar door iemand die daarvoor van Milka Malfait uitdrukkelijk de liberale toestemming had gekregen – ik zie het Annemie Turtelboom of Maggie De Block niet meteen doen. Iemand die dan dingen zegt als: “Mjaaa… Jaaa… Ja, nog een klein beetje hoger… Wacht, nee, nu een héél klein beetje lager. Ja, zo. Perfect, zo. Perfect, Milka. Houden, nu. Wat zeg je? Dat het koud is aan je poep? Da’s niet erg, we zijn er. Eén, twee, drie. (klik-klik-klik… klik-klik-klik… klik-klik-klik… klik) Dank je! Klaar! Mooi! Mooimooimooi!”

Toen dacht ik: nee, Devriese, dat kun je niet maken. Die vrouw is een kontje.

Tenslotte dacht ik: waarom niet de vrouw van Jezus?

Ik wist niet dat de Zoon van God mogelijks een echtgenote had. Van ‘De Da Vinci Code’ heb ik alleen de titel gelezen en voorts verlaat ik me dienaangaande op de Dienst Burgerlijke Stand van de Heilige Schrift. Doch deze week vernam ik dat een professor van Harvard een stukje zeer oud papier heeft ontdekt waarop staat geschreven dat Jezus ooit “Mijn vrouw” heeft gezegd. Het is nog niet duidelijk of de schrijver in kwestie een in die tijd zeer achtenswaardige schriftgeleerde was, dan wel de toenmalige Herman Brusselmans. Wat wel duidelijk is: die professor is volgens kenners een feministische theologe. 

Dat laatste heb ik twee keer moeten lezen. 

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben zeer trots op het feit dat u in deze column tevergeefs zult zoeken naar het woord alloc… – goh, nu had ik bijna mezelf liggen!

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

