Skip to content

Column 471

September 29, 2012

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb ooit een tatoeage gehad.

Hij zat op een blaadje dat om een kleine roze kauwgum was gewikkeld en je moest ’m nat maken en vervolgens een tijdlang flink op je vel aangedrukt houden. Daarna liep je apetrots de wereld in, stiekem een heel klein beetje verliefd op je eigen arm. 

Maar het echte werk? Nee, dat durf ik niet. 

Waarlijk, al ruim dertig jaar doe ik alsof ik nadenk over het nemen van een tatoeage, terwijl de waarheid dus gewoon is dat ik een broekschijter ben. 

Die broekschijterij zorgt er mede voor dat ik nooit een heroïnejunkie ben geworden en vol afschuw denk aan de dag dat nicotine alleen nog intraveneus verkrijgbaar is. Naalden horen niét in mijn lijf, ook niet om een beetje artistiekerig prikkeprikkeprik te doen in mijn vel. Mijn angst voor naalden gaat zo ver dat ik zelfs geen proefbuisbaby had durven zijn. 

Maar goed, stel dat ik zo meteen mijzelf ten val breng en keihard met mijn hoofd tegen de muur aan knal en, eens opnieuw bij bewustzijn, plots ontzettend veel zin in naalden en pijn heb: dan nog  zou ik het niet durven. Stel dat ik me vergis? Dat ik een prachtige vlinder op mijn voorhoofd laat zetten en ’s anderendaags al meteen denk: een rups, ik had een rups moeten nemen. Of een vampier die ‘fuck you!’ zegt. Of de zin ‘Het helpt niet dat je met je washandje hard over me wrijft, want ik ben een tatoeage’ – maar dan natuurlijk in spiegelschrift. 

Ja, lach maar. ediR yM / thgiF yM / efiL yM. Dat is dus min of meer wat hij te zien krijgt, ten eeuwigen dage, als hij in zijn blote bast voor de spiegel staat, die Tom Boonen. Wat leuk.

 

EMOTIES VAN DE WEEK

Die van Carl Hoefkens. Gefeliciteerd, Carl!

Ik had met hem te doen. Daar zat hij dan, in een hoekje van de klas, aan een troosteloos tafeltje, met voor z’n neus een snorrende camera en achter zich een kale muur – ik had, voor zoiets groots, tenminste de perszaal in vol ornaat verwacht, met alom de geliefde kleuren en centraal de sexy slogan. Doch niets van dit alles. Stoute jongen, in het hok.

Want groots, ja, dat was het wel, hoe Carl daar bekende hoezeer het hem had verdroten dat hij als een pauwenstaart van het veld was gestapt zonder de fans te groeten – de fans, zij die de ware ziel zijn. Carl werd er dermate emotioneel van, dat zijn tatoeages bijna begonnen te wenen.

Dat hadden de fans ook gezien. Warmhartig drukten ze Carl aan de borst en aaiden hem zachtjes over z’n bolletje, waarbij ze hem sussend toefluisterden dat het allemaal maar een nare droom was geweest en of hij misschien een lekker kopje warme melk met honing wou om straks weer als een prinsje te kunnen slapen?

De heer Hoefkens heeft beloofd dat de spelers van Club Brugge geld zullen overmaken om die toch zo fijne, telkens weer hartverwarmende supportersacties te helpen sponsoren. Dat, zo lijkt me, mag minstens de collectieve winstpremie van de derby zijn, te vermeerderen met dertig procent Verwenderukkerstoeslag. 

 

HOOFDDEKSEL VAN DE WEEK

De hoed die mijn vader donderdag heeft gekocht.

Niet dat ik ’m al heb gezien. Misschien heeft mijn vader donderdag zelfs helemaal geen hoed gekocht omdat hij zijn gading niet vond, maar ’t is de intentie die telt: het was tijd voor een nieuwe hoed, daar de ouwe na onschuldig horecabezoek plotsklaps verdwenen bleek – je kunt tegenwoordig blijkbaar zelfs geen autochtonen meer vertrouwen – en omdat het weer nu echt wel ouderwets herfstig is geworden. 

Ah, herfst, gij trouwe beeltenis mijner gemoed! Alom wind, alom regen, alom bladeren die tot bruine pap zijn gereden. Droef glimlachend strompel ik de winter tegemoet. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

