Skip to content

Column 474

October 20, 2012

ANTWOORD VAN DE WEEK

Daarom dus.

Waarom toch, zo hoorde en las ik vorige week naarmate het weekend naderde almaar vaker, waarom besteden de media zo veel aandacht aan de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen? Alsof wij in Jabbeke en Jeuk niet meetellen!

Daarom dus. 

Van politiek heb ik niet veel verstand. Van weemoed en wanhoop wel. Derhalve zit ik thans droef glimlachend het Antwerps spektakel te aanschouwen. De ene zegt niks, de andere zegt alles. Zeggen ze. De ene wordt bijna op z’n tranen gekust, de andere wordt bijna uit het raam gegooid. De ene wordt afgerekend op wat hij gedaan heeft, de andere op wat hij niet gedaan heeft. De ene krijgt zes jaar, de andere zes seconden. De ene moet zijn handen vuil maken, de andere kan ze wassen in onschuld. De stad heeft gesproken en de stad blijkt verscheurd. En over twee jaar spreekt het land. De Wever is gedoemd tot slagen.  

Daarom, dus.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“We staan nog nergens, laat staan in Rio. Dit is Brussel.”

Aldus sprak woensdag op een persconferentie (in Brussel) de befaamde bondscoach Marc Robert Wilmots, een dag nadat zijn team fraai met 2-0 had gewonnen van Whiskië. 

Aardig geprobeerd, doch wij weten wel beter: die beker is van ons. Wij (want zo heet dat team tegenwoordig) gaan die poule winnen en in Brazilië geschiedenis schrijven. Wij gaan dansen en zingen en springen en drinken en lachen en kussen en nog iets drinken. Tenzij het tegenvalt doordat Kompany struikelt en die stomme Macedoniër zomaar binnentrapt. Dan gaan we niet dansen enzovoort, maar gewoon nog iets drinken – we zijn niet gek.

Niet dat ik het Kompany toewens, dat struikelen. Hij lijkt me een fijne jongeman. (Kenners beweren dat hij schrikwekkend ernstig is, doch dat is alleen maar een voordeel, als je op je zesentwintig multimiljonair bent – ik prijs mezelf gelukkig dat ik het toen niet was.) En – mooi meegenomen – hij kan een aardig stukje voetballen. Een verdómd aardig stukje. Geloof me vrij: nog eerder zal de coalitie in Antwerpen rond zijn, dan dat u hem de bal ontfutselt – vergelijk het voor mijn part met koprollend de Mount Everest beklimmen: het lukt u niét. 

Dat moet Kompany vooral blijven doen, dat aardig voetballen. Want laat ons wel wezen: we zullen hem niet afrekenen op een plagerige tweet, maar op zijn onvermogen om ons – eindelijk – eens belangrijk te maken.

 

NAAKTE MENEER VAN DE WEEK

Die meneer die deze week in het niet voor heremieten bestemde tv-programma ‘Manneke Paul’ in z’n blootje stond te staan. Gefeliciteerd, meneer, doch voor mij had het niet gehoeven.

Nee, naakte mannen, ik vind er geen zak aan. Echt waar. Geef mij maar naakte vrouwen. 

Dat wist ik wel héél zeker toen ik voor het eerst een vrouw zonder kleren zag. Dus dàt waren nu borsten? Welwelwel. En, johoho, dàt is dus de venusheuvel? Welwelwelwelwel. Wel-wel-wel-wel-wel. Wél-wél-wél-wél-wél. Kijk eens aan. Kijk eens aan. Kijk eens aan. Kijk eens. Kijk. Kijkkijkkijk. Wat zou zich toch achter gindse venusheuvel verschuilen?

Voor zo ver ik mij kan herinneren, was die vrouw Sylvia Kristel. Gelukzak die ik was. Sylvia Kristel, en niet mijn bomma.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het gaat alleen maar bergafwaarts.

Benieuwd waar het stopt. Benieuwd waar het dalen eindigt en de bodem is bereikt. Benieuwd wat we onderweg nog zoal zullen moeten ruimen. Wie we nog zullen moeten offeren op het altaar van de waarheid. 

Hoeveel helden is ons het wielrennen waard?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

