Skip to content

Column 475

October 27, 2012

ONTHULLLING VAN DE WEEK

Eddy Merckx is eigenlijk een vrouw en heeft al die Tourzeges op haar rug behaald. 

Ik heb geen bewijs, maar u mag me vertrouwen. Voor al wat ik hierboven beweer heb ik drie tot vijf bronnen. U zult begrijpen dat ik de identiteit van die bronnen niet kan onthullen, doch om te illustreren dat het hier wel degelijk betrouwbare bronnen betreft, kan ik u vertellen dat één van mijn bronnen mij ook heeft toevertrouwd dat de goden inderdaad kosmonauten waren. (Gratis primeurtje voor de lezers van deze bescheiden prachtcolumn.)

Nu, van mij mag Frédéric Deborsu schrijven wat hij wil – en al zeker in een land waar je ook een 70-puntenplan mag schrijven, of ‘Je Hebt Me Duizendmaal Belogen’. Frédéric Deborsu màg schrijven dat de kroonprins een bijzondere vriendschap had met een man; hij màg schrijven dat Mathilde an offer you can’t refuse was; hij màg schrijven dat de kinderen met wat wetenschappelijke bijstand zijn verwekt. Maar Frédéric Deborsu mag niet verlangen dat ik het zal lezen. 

Ik lees nog liever ‘Vijftig Tinten Schijt’.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Eindelijk is het herfst zoals het hoort.

Was me dat een ellende, dat mooi weer. Al die zon en die warmte en die zwoele briesjes, dat gewandel in korte mouwen, dat gekoester op bankjes, dat gedrink op terrasjes: wat een kwelling. Nee, geef mij maar slagregen en gure wind, en straatpap van bruine bladeren. Dan veer ik op en verlang dankbaar naar de winter.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Bent u aandeelhouder van Ford?

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Een ventje dat kerel wil zijn. Dat is het. 

Potsierlijk ernstig staart het voor zich uit, maar de weerkaatsing van het licht in z’n veel te grote brilglazen zorgt ervoor dat het eruit ziet alsof het net glansrijk doch buiten z’n wil om het provinciaal kampioenschap Onnozel Kijken heeft gewonnen: het ene oog is een donker vlekje, het andere een wit. Mutant.

Het hoofdhaar lijkt een soort van mislukt gebreid kindermutsje; het voorhoofd is vrijwel geheel met kwestieus hoofdhaar bepleisterd, behalve op die plekken waar wellicht een middelgroot uitgehongerd knaagdier zich aan de bepleistering tegoed heeft gedaan; de beide oren zijn door datzelfde hoofdhaar aan het zicht onttrokken – het haar reikt tot nét onder de oorlellen, zodat men mag aannemen dat het ventje zich voor z’n oren schaamt. 

Waar het zich niét voor schaamt – wel integendeel –, dat is z’n snor. Althans: het ventje dénkt dat het een snor is, doch dat komt natuurlijk doordat het ventje nog nooit een Bulgaarse kogelstootster heeft gezien. Nee, dit is geen snor. Dit is een schurftig veegje, alsof een chihuahua na het kakken even sleetje heeft gereden op z’n bovenlip. Die bovenlip is – zowaar samen met de onderlip – in een streep getrokken. Een streep die zegt: tot hier en niet verder. Kijk uit, hier staat een kerel.

Ja, u hebt het geraden: dit stukje gaat over het afscheid van het goeie ouwe roze rijbewijs en ik heb inderdaad net mijn allereerste rijbewijsfotootje beschreven.

Het is slechts een kopie, dat fotootje. Zeer tot mijn verdriet. Ik heb het origineel niet kunnen redden. Vol afschuw, onbegrip, woede, wanhoop, machteloosheid en pijn moest ik toekijken hoe een beambte het origineel liet verdwijnen, na de mededeling dat het rijbewijs een officieel document is dat de overheid toebehoort en dat officiële documenten die de overheid toebehoren in hun geheel moeten worden vernietigd. (Gelukkig had ik tussendoor mijn rijbewijs teruggevraagd en in een belendend perceel er gauw enkele fotokopies van gemaakt. Anders had ik dit stukje niet kunnen schrijven.)

Allereerste rijbewijsfotootjes zijn lessen in nederigheid. Men aanschouwt het ventje dat kerel wil zijn. En beseft droef glimlachend dat men ventje is gebleven.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

