Skip to content

Column 477

November 10, 2012

CITAAT VAN DE WEEK

“Neem nu de economische crisis. Bij ons Europeanen begint die aardig zichtbaar te worden. Zo hebben de schoenmakers het hier dezer dagen bijzonder druk, verneem ik. Mensen laten hun schoeisel zowaar weer herstéllen – nou, dan weet je het wel: de hongerwinter loert om de hoek. Ten overvloedigen bewijze: bij de Voedselbank en Poverello loopt het storm. Mensen schuiven aan voor een betaalbare warme hap, of laten bij nacht voedselpakketten aan huis brengen. Het kraakt. Straks begint het te scheuren.”

Aldus sprak, bijna dag op dag vier jaar geleden, in deze krant (even nederig blozen) ikzelve, in een brief aan de pas verkozen Barack Obama. Voorts feliciteerde ik hem met z’n naam, z’n vrouw, z’n kinderen en het hondje dat hij voor ze zou kopen.

Vandaag kan ik hem feliciteren met z’n herverkiezing. Hij heeft toch maar mooi die enge Mitt Romney uit het Witte Huis gehouden. Hebt u dat haar van die Romney gezien? Brrr. Ik vertrouw dat haar niet. Het is haar dat kapsel is geworden. Mitt Romney heeft geen haar, hij heeft een kapsel. Ik zal het voor eens en voor altijd zeggen: kapsels zijn voor vrouwen. Mannen hebben haar. 

O ja: de economische crisis is nu, vier jaar later, zodanig zichtbaar geworden dat zij ’s nachts op onverlichte wegen kan fietsen zonder fluohesje. 

En daar fietst zij dan, de crisis. In het holst van de nacht. En het is muisstil – of, nee, toch niet: wie héél goed luistert, hoort het aldoor malende, grommende, grimmige kraken.

 

BEDENKING VAN DE WEEK

Waar is de tijd dat Georges Leekens nog trainer van Club Brugge was!

 

VRAAG VAN DE WEEK

Gaat u op 1 mei 2013 naar One Direction in het Sportpaleis?

Ik niet. Ik moet die dag elders zijn. Waar, dat weet ik nog niet, doch dat deert niet. Ik moét die dag elders zijn.

Het concert was in elf minuten uitverkocht. Het resultaat: dra een ijzingwekkende bijeenkomst van naar schatting 15.000 krijsende tienermeisjes. Hebt u een tienermeisje bij de hand? Vraag het eens om ijselijk te gillen. Doe dat maal 15.000. Sterf.

 

GOED NIEUWS VAN DE WEEK

Wie 2,5 kilometer per week wandelt leeft zeven jaar langer.

Dat blijkt uit een zeer uitgebreid Amerikaans onderzoek, en de Amerikanen kunnen het weten want zij beschikken over bijzonder veel enorm dikke mensen die geen klap uitvoeren. Hoera, dus.

Ja, hoera, want ik wandel minstens 2,5 kilometer per week. U moet rekenen: ik wandel graag. Van alle wijzen waarop de mens zich kan voortbewegen, ligt het wandelen het dichtst bij mijn aard. Althans, datgene wat ik wandelen noem: iets tussen slenteren, struinen en strompelen in. 

Het wandelen combineer ik bij voorkeur met het om mij heen kijken. Niet op opzichtige wijze, maar ook niet schichtig. Gewoon, ik kijk een beetje om me heen. Ik kijk en zie een vrouw met een tas. Het is een oude vrouw en het is een zware tas. Ze hangt een beetje scheef, de oude vrouw. Traag, in een waggel, sleept ze haar mindere been een beetje mee. En dan gebeurt het: ik krijg dorst.

Net dat, zo lijkt mij, is het heerlijkste aan wandelen: er even mee stoppen. Even gaan zitten, liefst buiten. Even een drankje. Een beetje lezen, een beetje kijken. En dan weer verder. Of nog niet. We zien wel. Tijd genoeg. Ik leef toch lekker zeven jaar langer.

Dat die ‘zeven jaar langer’ eigenlijk de afkorting is van ‘zeven jaar langer dan een obese sofaplant’ kan me niet eens schelen. Ik maak het mee, de obese sofaplant niet.

Nu alleen nog gewoon even stoppen met roken, drastisch minderen met koffie en alcohol, veel strenger op mijn slaap letten, dringend een rustige baan zoeken en eens voor de dokter buigen.

Over dat laatste wil ik nog zeggen dat ik niet meedoe aan de actie Movember. Niet omdat ik tegen meer aandacht voor prostaatkanker ben, wel omdat ik met een snor niet sexy ben. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

