Skip to content

Column 478

November 17, 2012

VRAAG VAN DE WEEK

Weet u wie Jean-Claude Marcourt is?

Ik heb het deze week op café – in alle nederigheid – aan tientallen mensen gevraagd, en het enige bruikbare antwoord dat ik kreeg was: “Laat mij met rust, onnozelaar.” Wat ik dan ook prompt deed, want ik heb respect voor mensen die proberen dronken te worden – het is niet omdat mensen geen moslim zijn, dat je ze niet moet respecteren.

Jean-Claude Marcourt is Vice-Président, Ministre de l’Economie, des petites et moyennes Entreprises, du Commerce extérieur, des Technologies nouvelles et de l’Enseignement supérieur. In Wallonië. Jean-Claude Marcourt is een machtig man. In Wallonië.

Laat ons eerlijk zijn: van Wallonië weten we niks. We weten meer van Plopsaland. Standard Luik, Di Rupo en Dutroux. Dat zal het zowat zijn. O ja: en Charleroi. En Henin en Gilbert, maar dat zijn halve Monegasken. Heeft Wallonië een Matthias Schoenaerts? Geen idee. Een Natalia? Geen idee. Een Eddy Wally? Natuurlijk niet! Er is immers maar één Eddy Wally! Kennen ze in Wallonië Eddy Wally? Geen idee. Iemand zou eens naar Wallonië moeten gaan en het daar op café vragen.

Jean-Claude Marcourt heeft in het wereldvermaarde dagblad  Financial Times gezegd dat hij vreest dat de populariteit van de N-VA België geld kost, omdat destabilisering dreigt en zulks investeerders afschrikt. België, brousseland. Nu ben ik van nature geen investeerder, maar ik kan me voorstellen dat verandering niet noodzakelijk destabilisering betekent; verandering kan ook versterking blijken. Net zoals in stabiliteit steevast verstarring dreigt. Het hangt er maar van af welke boodschap je wil uitdragen, in de Financial Times, als Belgisch staatsman. Of was dat als Waalse excellentie. Of als PS-politicus?

Een stembus is een vreemd ding. Je stopt er oplossingen in en er komen problemen uit. 

 

BELOFTE VAN DE WEEK

Nooit zal ik mijn biografie laten schrijven door een aantrekkelijke vrouw. 

 

EXPERIMENT VAN DE WEEK

Het experiment dat het redelijk vermaarde Canvas-programma Reyers Laat dinsdagavond heeft uitgevoerd: breng een journalist, een minister, een aartsbisschop en een directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs samen voor een zinvol gesprek over de positie, relevantie en toekomst van het katholiek geloof in ons land. 

Aldus bevonden zich eensklaps tegader aan tafel: de uitbundige religiewatcher Annemie Struyf, de ingetogen Lourdesganger Pieter De Crem, de onverstoorbare André-Mutien Léonard aka André-Jozef Léonard, en de verstoorbare Mieke Van Hecke aka Bozemieke.

Jawel, Bozemieke. Mevrouw Van Hecke – u weet wel, zij die Roger Vangheluwe vergiffenis schenkt – wond zich tot tweemaal toe danig op over het feit dat ze hier te lande tegenwoordig niet meer kan zeggen dat ze De Gang Der Dingen vanuit haar geloofsovertuiging bekijkt zonder meewarige blikken te oogsten, of straffer nog, afkeurend gemompel. Ik dacht even dat ik Michael Freilich hoorde.

Voorts bleek het rondetafelgesprek nog voorspelbaarder dan de verkiezingsuitslag in Noord-Korea en derhalve zodanig wollig, dat je er een hele winkelvoorraad winterse truien van kon breien – van het doorgaans voortreffelijke Reyers Laat verwacht ik meer dan prettige nevenverschijnselen.

De openbare omroep mag van mij gerust een beetje belastinggeld besteden aan experimenten. Maar als het dan toch over de relevantie van religie moet gaan, zet dan voor mijn part een katholiek, een jood, een moslim en een vrijzinnige van achttien samen aan tafel en ontdek in die wirwar van stemmen de klankkleur van onze morele toekomst. 

 

OORLOG VAN DE WEEK

De Eerste Wereldoorlog.

Ik werd er vorige zondag nog maar eens aan herinnerd: gemiddeld ruim 250 doden per uur, in totaal een kleine 10 miljoen doden. Alle Belgen dus, bàm, weggeveegd. 

Wie vergeet, vergaat.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

