Skip to content

Column 479

November 24, 2012

ONDERZOEK VAN DE WEEK

Het onderzoek dat paus Benedictus XVI – «in zijn vrije tijd» – heeft gevoerd naar de juiste omstandigheden waarin Jezus van Nazareth ter wereld is gekomen. Van harte gefeliciteerd, Heilige Vader!

Waarlijk, zo heb ik mijn pausen graag: mannen die klaarheid scheppen. Mannen die zeggen: zo is het, en niet anders. Mannen die een baken van licht zijn in de duisternis waarin wij rondstrompelen en voortdurend tegen alles aan lopen. Pausen die rond de pot draaien en van enerzijds-anderzijds mompelen, doen mij te veel denken aan politici – u weet wel, dat feilbaar volkje.

Met deze paus hebben we het bijzonder getroffen. Hij verschaft antwoorden op vragen die we ons niet stellen. En dat zijn natuurlijk net de belangrijkste. U en ik, wij vragen ons af: is er nog wc-papier in huis? Wat eten we straks? Zal ik de rekeningen kunnen blijven betalen? Dat zijn geen belangrijke vragen. Integendeel, dat is geknoei in de marge. Bezighouding. Denkwerk voor dummies. Nee, een belangrijke vraag is bijvoorbeeld: hebben de engelen de geboorte van Jezus van Nazareth zingend verkondigd?

Het antwoord luidt: nee. «Ze zongen niet, maar zeiden het gewoon», laat de paus weten. «Het christendom heeft altijd gedacht dat engelen zongen, maar daar is geen bewijs van.» Hoe mooi is dat niet, dat we dat nu weten? Toch even mooi als ‘Er is geen bewijs dat de in een zwaan vermomde Zeus Leda verkrachtte terwijl hij grijnzend een deuntje uit Het Zwanenmeer floot.’?

Voorts deelt de paus mede dat er bij de geboorte van Jezus van Nazareth een fonkelende ster aanwezig was, doch geen dieren en al evenmin Drie Wijzen. Laat dit dus een duidelijke boodschap zijn aan die horden kleine krengen die straks met Driekoningen weer de straten onveilig maken: wie bij mij aanbelt riskeert een oorveeg. Met de paus wordt niet gespot.

 

STERREN VAN DE WEEK

Over fonkelende sterren gesproken: wat stonden ze toch weer prachtig te glunderen, begin deze week, onze driesterrenchefs! Ik was stiekem een beetje mee blij.

U moet het niet onderschatten. Zo’n keet met pakweg dertig man personeel draaiend houden en tussendoor briljante gerechten bedenken is geen kattenpis. Je kunt, driesterrenchef zijnde, nu eenmaal niet even alleen maar omeletten serveren omdat er in de keuken een opstandje is uitgebroken of omdat je een chef’s block hebt. Het moet minstens honderd procent zijn, elke dag opnieuw, het hele jaar door. Anders kapt meneer Michelin een ster uit je gevel en stort je hele boeltje in. Hoezo, stress?

Vandaar dat ik er zo geweldig van geniet, als ik eens in zo’n tempel mag aanliggen, in m’n fraaiste toga. Zoals het zaalpersoneel mij dan onopvallend haarscherp in de gaten houdt, hou ik het zaalpersoneel onopvallend haarscherp in de gaten. Is dat daar geen zweetdruppeltje? En hoor ik ginds niet kling-kloing? En ho maar, wat hebben we hier? Toch geen vingerafdrukje? Het volstaat dat je een glas bij de steel vat, even tegen het licht houdt en aandachtig bekijkt, of daar treedt reeds een schuifelende schim naar voor, die je met van bezorgdheid trillende stem schichtig vraagt of er wat scheelt met het glas. Hoe heerlijk is het dan niet om glimlachend te kunnen antwoorden: «Nee hoor. Ik hou gewoon van glazen. Mooi dingetje, dit.» Daarbij tik je dan even met een vingernagel tegen het glas aan en luister je in schier mystieke vervoering naar de klank van kwaliteit. Vertwijfeld treedt de schim terug – wanhoop in maatpak.

Ja, dat is genieten.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Over bezorgdheid gesproken: ik wantrouw politici die de belangrijkste budgetbeslissingen nemen wanneer ze al dertig uur wakker zijn. Dat kan nooit vakwerk zijn. Ten bewijze: deze column bevat louter onzin en ik ben ocharme nog maar twintig uur wakker.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

