Skip to content

Column 481

December 8, 2012

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Telkens als Etienne Davignon op tv komt, sjor ik me wat steviger vast aan de moed der wanhoop.

De heer Davignon is een discreet man. Je ziet hem niet op de opening van de Sinksenfoor voor het oog van de society-pers samen met Astrid Bryan in een karretje geperst gillend het spookkot induiken. Evenmin wurmt hij zich in een glitter-maillot teneinde aan de arm van Showbizz Bart de wereld te verbazen met wuft bossanova-benenwerk. Tevergeefs zult u zijn foto zoeken op de razend populaire website Dronken Zonder Broek.

De heer Davignon is ook een edelman. Burggraaf van geboorte. Gedoemd tot nobel gedrag. De ware edelman dient het land – en bij uitbreiding het volk. Waar de zwakke in de verdrukking geraakt, daar treedt de edelman de verdrukker vastberaden tegemoet. Halt, tot hier en niet verder, bij de draak van Sint-Joris, zo gij mijn blanke zwaard niet wilt voelen. Adel heeft niks met lintjes te maken. Adel huist in het hart.

Samengevat: de heer Davignon komt buiten omdat zijn geweten hem zulks oplegt. De situatie is dus ernstig. (Dat is altijd zo geweest. Al veertig jaar lang. Nooit heb ik de heer Davignon weten buitenkomen om te zeggen dat het een goed maatjesseizoen wordt, of dat Brigitta Callens verliefd is op Fred Di Bono.)

Als u bij Brussels Airlines werkt: fasten maar uw seatbelts.

 

MOEDER VAN DE WEEK

De moeder van de Griekse ex-premier George Papandreou. Gefeliciteerd, mevrouw, en gia mas!

Margaret Papandreou is 89 en heeft – zo blijkt uit redelijk onverdachte bron – een Zwitserse rekening waarop zo’n 550 miljoen euro staat. Dat noem ik goed geboerd. Zeker als je nagaat dat ze ooit een linkse feministe was. De meeste gewezen linkse feministes zijn arme vrouwen die mistroostig uit het raam staren terwijl ze bedachtzaam over hun snor strijken. Niet zo Margaret Papandreou. Die heeft daarvoor personeel.

Nog deze week raakte na eerbaar onderzoek bekend dat haar land het meest corrupte land van de Europese Unie is. Ik wed dat de Grieken die titel gekocht hebben.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Was u bang van Zwarte Piet?

Ik zat het me deze week af te vragen, nadat ik in Terzake een donkere meneer namens Afrikaanse mensen had horen zeggen dat zij Zwarte Piet beledigend vinden.

Was u bang van Zwarte Piet? Of vond u hem, net als ik, hooguit een mallemens met een raar rokje? Meer herinneren heb ik namelijk niet, aan Zwarte Piet. Aan Sinterklaas heb ik één herinnering: een foto van een vreemdhoofdig kereltje van zes dat als een licht verwrongen ijzerdraadje bij de goedheilige man staat. Het kereltje ziet er een beetje uit alsof het heel dringend pipi moet doen.

Overigens: natùùrlijk mogen Afrikaanse mensen Zwarte Piet beledigend vinden. Weet ik veel. Ik ben Blanke Kwiet.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Eén op vijf mannen is op het werk ooit seksueel geïntimideerd door een vrouwelijke collega. Dat blijkt uit een enquête van de Christelijke Mutualiteit bij achthonderd mensen. (Bij de vrouwen is het bijna vier op tien, maar dat is geen nieuws.)

Het is goed dat de Christelijke Mutualiteit dat eens vraagt, aan de mannen. Anders kom je zoiets niet te weten. Ik heb het ooit eens gevraagd aan pakweg vijftig mannen: tevergeefs. Waarna de waard de muziek weer aanzette en ik links en rechts een glas bier toegeschoven kreeg, vergezeld van een gezellige dreun op mijn rug en de loeiende mededeling dat ik toch een rare vogel was maar dat ze goed gelachen hadden, allez santé hé.

De eerste vrouwelijke collega die mij seksueel intimideert, die zal wat meemaken, de trut: ik vertel het aan mijn lief.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

