Skip to content

Column 483

December 22, 2012

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Het is nu twintig over één, in de nacht van donderdag 20 op vrijdag 21 december 2012, en hier zit ik dan. 

Ik heb net een uur door Vlaanderen gereden, teneinde mij ervan te vergewissen dat het einde der tijden onze prachtige deelstaat nog niet heeft verwoest, en op wat kleine mankementen na – Erpe-Mere lag een beetje scheef en Nevele was zo goed als onzichtbaar, doch dat heb ik gefikst – bleek zulks het geval: Vlaanderen leeft. Je zou gaan denken dat het einde der tijden met de Fyra reist. 

Doch misschien vergis ik mij. Misschien begint het einde der tijden pas over enkele uren, als het in Centraal-Amerika middernacht en dus 21 december wordt. We zullen zien. In afwachting zit ik hier alleraardigst verschanst achter een fles wijn en honderd gram tabak. Ik heb lekker ouderwets vijf cd’s van Bach in de cd-speler gepleurd en de thermostaat wijst 20.8 graden. Laat die apocalyps maar komen.

*****

Het is nu tien voor drie. (Ik hoor u al zeggen: ‘Wàt? Heeft die Devriese voor dat kleine stukje hierboven anderhalf uur nodig gehad?’ Nee hoor. Ik ben ondertussen een eindje gaan wandelen. Ik zeg altijd: je kunt maar beter fit sterven – de hemel is groot.)

Het is nu tien voor drie en ik zit een beetje achterom te kijken. Naar de week, naar het jaar. Ze lijken op elkaar. Zoals alle weken en alle jaren. Wat we doen, waarom we het doen. Wat er gebeurt, hoe het gebeurt. Er zijn deze week kindjes begraven. Er worden elke week kindjes begraven, het hele jaar door. Miljoenen zijn het er, per jaar, wereldwijd. Miljoenen keren verdriet. Miljoenen keren woede. Miljoenen keren onmacht. Bekende lui hebben deze week belachelijk veel geld gekregen. Omdat ze uitblinken in een kunstje. Met een bal, of met hun billen. Mensen hebben deze week hun baan verloren, of hun bedrijf. Van zoet naar bitter, in één klap. Gisteren nog iemand, vandaag iemand met een groot probleem. Gisteren nog plannen, vandaag rekeningen. Gisteren nog dromen, vandaag slapeloosheid. Ja, ook dat elke week, het hele jaar door. 

De weken lijken op de jaren zoals de jaren op elkaar.

*****

Het is nu vier uur. (De varkens moesten eten en het hooi moest van het land.)

Het is nu vier uur en in de warme weemoed die een mens des nachts overvalt overpeins ik – zoals telkenmale wanneer het einde der tijden nabij is – het leven. Is het een beetje de moeite waard, tot dusver? Kan ik, mits verstandig gebruik van een spiegel, mezelf in de ogen kijken? Kan ik – makkelijkheidshalve zonder gebruik van een spiegel – de anderen in de ogen kijken? Is er nog iets wat ik dringend aan iemand kwijt moet? Wordt wrange spijt mijn laatste metgezel? Of nobele berusting? Is er nog iets wat ik héél gauw héél graag zou doen eer ik aan dit bestaan word ontrukt door een geologisch cataclysme? Wil ik met haaien zwemmen, aan stopcontacten likken, in het regenwoud van Maleisië mijn bloot achterste tonen aan een koningscobra? Het antwoord is nee. Ik kan echt niks verzinnen. Al sla je me dood. 

Maar dood wil ik niet. Mijn hele leven al ben ik een fervente tegenstander van de dood. Vooral van mijn eigen dood. Dat ik zal sterven vind ik een ondraaglijke gedachte. De dood van anderen, daar kun je je nog iets bij voorstellen, hoe pijnlijk en verscheurend en verwoestend ook. Bij de dood van anderen heb je tenminste nog een gevoel. Maar bij je eigen dood? Nadenken over je eigen dood is als in het ijle graaien – met een fantoomarm. 

*****

Het is nu zes uur. (Ik was even ingedommeld. Excuus.) 

Het is nu zes uur en alles is rustig.

Nu, ’t kan natuurlijk ook zijn dat het einde der tijden pas ’s avonds laat is begonnen, daar in Mexico. Pakweg om elf uur. Dat is hier omstreeks zes uur, zaterdagochtend. In dat geval is de kans dat u dit stukje hebt gelezen vrijwel verwaarloosbaar en heb ik me voor niks zitten uitsloven, hier vannacht. Gelukkig was het lekkere wijn.

In het andere geval meld ik mij weer op 12 januari.

 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

