Skip to content

Column 486

January 26, 2013

WEETJE VAN DE WEEK

India ontleent z’n naam aan het feit dat alle indianen daarheen zijn gevlucht na de inval van Columbus in de Verenigde Staten.*

Zo, dat weten jullie dan ook weer, beste leerkrachten in spe. Geen dank, graag gedaan. Immers, las ik deze week niet dat het dramatisch droevig gesteld is met jullie algemene kennis? Welnu, sinds jaar en dag betracht ik in deze kolommen het volk te verheffen – die dubbele hernia beschouw ik als een ereteken. Vandaar dus.

Doch wat schiet mij hier net te binnen? Een herinnering! Aan vroeger!

Heel lang geleden – ik spreek van de tijd van vlak na de Tweede Staatshervorming – heb ik een lerarenopleiding gevolgd. Wel, het was toen niet veel beter, qua algemene kennis bij de aspirant-leerkrachten. Er waren er die meenden dat Willem Kloos een charmezanger was, en Stijn Streuvels een coureur, en Bergen-Belsen een voetbalwedstrijd. Zij zeiden dingen als: ‘Pfff, waarom zou je dat moeten weten?’ (Dat heb ik altijd een vreemde vraag gevonden. Vreemd en een beetje triest. Vanwege dat ‘moeten’. Alsof weten een last is.) 

Er waren er ook die alles wisten. Die werden door het proefklasje in geen tijd afgeslacht. Een gruwelijk schouwspel. Daar staat een mens die alles weet maar niks te vertellen heeft. En kinderen ruiken dat – het hangt in de lucht zoals een oude scheet. Genadeloos storten ze zich op de weerloze stakker, waarvan reeds na luttele minuten slechts een ijlend skelet rest. De rest van het lesuur gebruiken ze om met het skelet te rammelen. Daarna is het speeltijd.

Een klaslokaal is als een huis. Van zodra je er binnenstapt weet je of je er zou kunnen wonen. 

 

* India: redelijk grote frietzakvormige uitstulping op de rechterkant van de wereldkaart; indianen: roodgeverfde halfnaakte alcoholisten die hooguit oef en ugh zeggen; Columbus: de Evi Van Acker van zijn tijd, maar dan met een iets groter bootje; Verenigde Staten: deel van de wereld waar iedereen tweehonderd kilo weegt, geweren bezit en denkt dat God** zesduizend jaar geleden alles ineens heeft geschapen.

** God: volgens de enen een deejay, volgens de anderen een dode deejay.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van ‘Man Bijt Hond’, afgelopen maandag op VIER. 

Ik heb niet gekeken. En als ik de kijkcijfers mag geloven: u ook niet. Het kon ons allang niet meer schelen, heel dat stomme ‘Man Bijt Hond’, toch?

Zo gaat dat. Televisie is voor de vergetelheid. Herleid tot anekdotiek. Da is, jom. In mijn poep. Het spijt me vriendelijk. Yo, de mannen. En dat is niemand minder dan Percy… eh… … Jazeker!

Ach, we lachen om de ziel te looien. 

Van ‘Man Bijt Hond’ blijven Kris en Yves me bij, en Kamagurka op z’n quad. Televisie vol respect, oprechte verbazing, kleine tederheid. En een glimp van een glimlach.

 

MEISJE VAN DE WEEK

Ze is een jaar of vijf. Ze is dun, draagt een mouwloos jurkje en heeft halflang donker haar met schattige krullen. Ze loopt te slenteren, zoals meisjes van vijf dat zo goed kunnen, en kijkt om zich heen, met grote zwarte ernstige ogen. Ik weet niet hoe ze heet. Ik weet wel waar ze woont: op een vuilnisbelt in Manilla.

Heel even maar, kwam ze in beeld, maandagavond in die reportage in ‘Login’. Die enkele seconden, dat ene shot volstond. Daar was hij weer, die rusteloze reisgenoot genaamd besef. 

Er leven wereldwijd ettelijke miljoenen mensen op een vuilnisbelt. Letterlijk. Ze worden verwekt op een vuilnisbelt, ze worden geboren op een vuilnisbelt, ze leven op een vuilnisbelt, ze sterven op een vuilnisbelt. Wat wij afval noemen, noemen zij thuis. 

Dan denk ik weleens: donder op, Denderleeuw.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

