Skip to content

Column 489

February 16, 2013

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik hou van de Universiteit van Maastricht.

Een wetenschappelijk onderzoeker aldaar heeft uitgevogeld dat slenteren gezonder is dan sporten. En laat slenteren nu toevallig een van mijn twee specialiteiten zijn. 

Ik slenter al jaren. Vaak word ik er om uitgelachen. Door mijn stappende, wat zeg ik, marcherende vrienden. Doch nooit heb ik versaagd. Integendeel, ik ben almaar beter geworden en hoop stiekem dat slenteren ooit een olympische discipline wordt. Dan zal ik winnen en onder stormachtig gejuich naar het podium slenteren. 

Mensen doen het veel te weinig. Dat is de schuld van Pascal Smet. Slenteren hoort een vak te zijn. Vanaf de lagere school. Dat je als kind al een beetje de basistechniek meekrijgt. Sneeuwklassen, mijn oor. Slenterdagen, nù! 

Voorts is het ook de schuld van de mensen zelf. De mensen geloven pas dat ze gezond bezig zijn als ze dat horen uit de mond van iemand die iets te bruin voor de tijd van het jaar is en in ruil voor deze mededeling een somme gelds ontvangt waarmee je eens goed kunt gaan eten. De mensen geloven zichzelf niet meer. De mensen verdienen een standje.

Mijn andere specialiteit is: op een terrasje zitten. Universiteit van Maastricht, ik reken op u. 

 

VRAAG VAN DE WEEK

Waarom zijn wij niet verbaasd?

Je kon er donder op zeggen dat die Aalsterse verkleedpartij iemand in het verkeerde keelgat zou schieten. Alleen was het een beetje verrassend dat de eerste de Unesco bleek te zijn. Ik had mijn geld gezet op een door heimwee gekwelde sympathisant van Bart De Wever die nog eens ‘kaakslag!’ wou roepen. Die vijf euro ben ik kwijt, maar ik heb zeker voor tien euro gegrinnikt. O, wat had ik ze willen zien, al die driftig over en weer bellende en mailende maatpakken die menen te weten wat werelderfgoed is. Het volk lacht waarmee het wil. Het volk is soeverein. Het volk is koning en nar.  

 

ONTHULLING VAN DE WEEK

Ik word al jaren in de gaten gehouden door de Staatsveiligheid.

U zult zeggen: dat kan je niet weten. Ik zeg u: word wakker. De tekenen zijn er. Het volstaat ze op de juiste manier te begrijpen.

Eerst en vooral: zoek het niet in het uitzonderlijke. De Staatsveiligheid vermomt zich niet in Voil Janet. De Staatsveiligheid vermomt zich niet. Vermommen is voor domoren. Niets valt meer op dan een agent in burger. Je haalt ze er zo uit: ze bewegen anders. De burger wandelt naar de markt, de agent in burger begeeft zich er heen. Let er maar eens op. En als u helemaal zeker wil zijn: kijk naar de schoenen. Agenten in burger dragen àltijd makkelijk zittende schoenen. 

Het gewone, dus. Zoek het in het gewone. De vrouw in de supermarkt. De skater in het park. De ober aan uw tafel. De kerel met z’n hond. De juffrouw op haar scooter. De dame op de hoek. Zij zijn het. De dikke, dunne, grote, kleine, bleke, donkere, luide, stille, mooie, lelijke, oude, jonge mannen en vrouwen. Zij zijn het. Zij zijn het, en ze zijn met velen. Met meer dan u kunt tellen. En allemaal weten ze elk iets over u, en samen weten ze àlles. Let er maar eens op. En als u helemaal zeker wil zijn: kijk naar de schoenen. 

Ik probeer niet te doen alsof ik het niet besef. Ik maak mezelf niets wijs. Ik word gevolgd – nou en? Ik zeg altijd: je kunt maar beter gevolgd worden dan te moeten volgen, haha. Nee, ik maak mezelf niets wijs. Ik leef ermee. Als ik ’s ochtends ontwaak, zeg ik tegen mezelf: Jan, vergeet niet dat je gevolgd wordt. Daarop antwoord ik dan: nee hoor, Jan, ik vergeet het niet. Vervolgens stap ik monter uit bed en beleef een prachtige dag. Ze doen maar. Ze mogen. Ze mogen alles van me weten. Wat heb ik te verbergen? Niets!

U zult zeggen: pardon, maar klinkt dat niet een heel klein beetje paranoïde? Ik zeg u: toon mij uw schoenen. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

