Skip to content

Column 490

February 23, 2013

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Nog 234 dagen.

Ja, zo dicht zijn we alweer bij de Nationale Sluitingsprijs Putte-Kapellen. Wat vliegt de tijd toch, als je graag naar onthaarde mannenbenen kijkt.

Om alle misverstanden te vermijden: ik heb die afwijking niét. Of althans niet meer. Ik was er klaar mee toen ik elf was en ietwat voortijdig naar de middelbare school trok. Aldaar ontvouwde zich aan mij de wondere wereld der letteren en werd het mijn hoogste betrachting om op een zolderkamertje aan tbc te sterven, vlak nadat ik een literair meesterwerk had voltooid dat was opgedragen aan dat ene weerloos makende meisje. Wie dat meisje was, wist ik nog niet, maar ik was er wel zeker van dat het een meisje zou zijn dat mijn onvoorwaardelijke liefde voor haar niet zou beantwoorden, in hoofdzaak omdat zij van de verzengende vurigheid mijner aanbidding volstrekt niet op de hoogte was. Schrijvers zijn zwijgers.

Zo ook coureurs. Hooguit laten zij de benen spreken. Voor het overige fietsen zij. Zij fietsen zich het snot in de ogen. Somtijds komen zij daardoor ten val. Dan graaien zij zichzelf bijeen, haken met veiligheidsspelden de grootste vleesscheuren dicht, spalken hun open beenbreuk en zetten de achtervolging in. (In het vipdorp vloeken twee sponsors, wier naam thans onleesbaar is geworden.)

Vandaag beginnen ze eraan, de coureurs. Wij ook. Zij rijden, wij kijken. Vandaag de Omloop, morgen Kuurne-Brussel-Kuurne. Vandaag door Velzeke-Ruddershove (zijn Paddestraat, zijn kerk uit de Karolingische tijd), morgen door Steenhuize-Wijnhuize (zijn zeventiende-eeuws kasteel, zijn Onze-Lieve-Vrouwkerk). Zij rijden, en wij kijken. We zien bermen, kasseien en stof, en weiland en koeien en wind, en bomen en regen en eindeloze linten macadam, dwars door alles heen, nu eens brutaal breed, dan weer slinks slingerend, maar altijd vliegenvangers van vertrouwde lelijkheid. Het land dat we vergeten waren.

Coureurs zijn zwijgende gidsen.

GOED NIEUWS VAN DE WEEK

Prins Laurent ademt zelfstandig.

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u ook zo moeten lachen?

Tweehonderd jagers schieten één everzwijn. Ik wed: een enkele dagen eerder overleden exemplaar, dat door z’n slimme vriendjes met behulp van wat bijeen gewroete takken achter een struikje was neergepoot. Waarna ze allemaal naar de andere kant van het bos waren gerend en daar gezellig samen een groots everzwijnenfeest hadden gevierd. Ik zeg u: we mogen blij zijn dat wij de geweren hebben, en niet zij.

Nu, misschien heb ik makkelijk spreken. Ik leef in een doorgaans everzwijnenvrije omgeving – de enkele keren dat ze alhier opduiken, zijn ze vacuüm verpakt. Het moet inderdaad geen pretje zijn om bij valavond plots een everzwijn voor de wielen te krijgen. In een reflex gooi je het stuur om, terwijl je eigenlijk gas hoort te geven – ‘ha, fricassee!’ Je dendert van de rijbaan en eindigt in een grachtje. Takelwagen, garage, kosten, gedoe – everzwijnen hebben geen verzekering. En dan zwijg ik nog van de ravage die zo’n horde aanricht in je keurig aangeharkte moestuin. Zorg en zweet van maanden, voor de diepvriezer bestemd: in één klap weg. Dag kolen, dag boontjes, dag sla. Hallo, stort.

We moeten in Mol-Postel gewoon wolven en bruine beren uitzetten.

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Patrick De Witte, lastigaard voor het goede doel.

Ik was behoorlijk ontdaan, toen ik vernam dat hij plots was overleden. Mannen van 54 horen niet te sterven. Mannen van 54 horen het leven te schragen. Zij zijn zoon, vader, man. Zij zijn opa, vriend, rots. Plus: ik zal zijn zinnen missen, zijn fraai geboetseerde frasen, waarin immer de glimlach huisde en somtijds bevrijdend venijn, als tegengif voor de waan.

Wereld, waak.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

