Skip to content

column 494

March 23, 2013

GELD VAN DE WEEK

Ons spaargeld.

’t Moet zijn dat wij hier in de Vlaanders ofwel doodbrave lamzakken zijn, ofwel gepatenteerde egoïsten die zich geen ene moer aantrekken van wat een troep besnorde mede-Europese eilanders dreigt te overkomen. Een andere verklaring zie ik niet. Om onthaarde carnavalisten in rennerstenue over onze abusievelijk nog niet door Hilde Crevits gladgestreken macadam te zien schaverdijnen, ja, daarvoor trotseren we regen en kou, maar om die schandelijke, wraakroepende beslissing aan te vechten, nee, daarvoor komen we niet op straat. Op zo’n moment is Brussel blijkbaar niet de hoofdstad van Europa. En ligt Cyprus in Wallonië.

Ons spaargeld. De cijferspiegel van wat we door de jaren heen zoal hebben gedaan om het bijeen te krijgen – en, misschien nog belangrijker, van wat we door de jaren heen niét hebben gedaan. Kortom: de kille balans van onze keuzes.

Toen ik eenentwintig werd, was de keuze eenvoudig: opdoen, dat spaargeld. (Ten behoeve van de jonge lezer: wij oudjes waren pas op ons eenentwintigste een autonome enclave. Tot zo lang waren wij bezet gebied.) Ja, opdoen, dat spaargeld. Daar lag een wereld te lonken, als een meisje zonder bikinitopje. De strandjutter in mij stierf een rasse dood en uit zijn asse verrees de Wijsneuzige Kwiet, die tot afgrijzen zijner verwekker z’n hele spaarboek aan een goed doel schonk – in ruil voor voldoende bier. In geen tijd werd de keuze: werken of misdadiger worden. En misdadiger worden, dat durfde ik niet.

Van werken ga je sparen, zo stelde ik algauw vast – gek, hoe waanzin plots toeslaat. Nu eens tweehonderd frank, dan weer duizend. Wat je kon missen. En ook een beetje: wat je woù missen. Wat je bereid was niét te hebben. Geen spoilers, geen sportvelgen, geen vaatwas, geen weekendjes, geen twee jekkers, geen vijf elpees, geen goedkoop succes, geen duur meisje. En voor je het wist zat je als een halve idioot naar cijfertjes op een schermpje te grijnzen. ’t Was niet veel, maar ’t was iéts. Je had van niets iets gemaakt, jij kleine alchemist. Een vreemdsoortige gelukzaligheid daalde over je neder en met een hovaardig hupje repte je je naar het vervolg van je bestaan.

Dit eigenaardig gedrag is mijns inziens te wijten aan het feit dat wij mensen – zelden zul je pakweg een koe betrappen op een diepe frons – gedoemd zijn om plannen te hebben. Plannen en dromen. En dus zorgen. Ons hele leven lang.

Ons spaargeld is smartengeld. Handen af.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Het was een trieste dag.

Gisteren heb ik me in mijn hoedanigheid van mobiele milieuverpester voor het eerst blootgesteld aan wat voortaan een vast onderdeel van mijn werkend leven is: dat eindje E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere waar de immer spiedende ogen van Hilde Crevits op mij gericht zijn. Een godsgruwelijke gedachte.

U moet weten: ik ben niet zo’n keurige kerel, als het op rijden aankomt. Des nachts, na gedane arbeid, wanneer de snelweg er verlaten bijligt en ik voor de aardigheid wel eens tel hoeveel Poolse busjes ik voorbijrijd, durf ik makkelijk harder dan 120. Mijn auto kan dat, ik kan dat en dat kan. Eén en al concentratie, één en al relaxatie. Eén en al ernst, honderdduizenden kilometers ervaring. Plus: de stal roept. De paarden gaan gretig in galop.

Ik heb het ze nog niet verteld, de paarden. Dat ze nooit meer lekker los mogen, daar op dat zacht glooiend stukje gouw. Klaaglijk gehinnik wordt mijn deel. En ogen vol tranen van stil verwijt. Ach, ik weet het, ik ben een softie.

Eerlijkheidshalve moet ik tevens bekennen: die trajectcontrole werkt nu al akelig goed. Wat zal dat niet geven als Vlaanderen onafhankelijk is!

 

OPROEP VAN DE WEEK

Laten we volop gebruik maken van de vrijheid om voortaan over Kim De Gelder te zwijgen.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Ik ben 21 gebleven, nu al ruim 30 jaar lang. En mijn paarden hoeven gelukkig niet langs Wetteren.

Leave a Reply

