Skip to content

Koeienvlaaien

April 9, 2013

Eerlijk waar: ik schrok een beetje, toen ik donderdag op pagina dertien de grote titel las. ‘Koeien moeten in gaskamers’. Niet alleen behoor ik tot de generatie die op school zowaar geschiedenisles kreeg en bijgevolg enige notie heeft van wat er zoal aan onaangenaams is gebeurd halverwege de vorige eeuw, maar ook heb ik tijdens mijn legerdienst zaliger ooit in een gaskamer zo snel mogelijk een gasmasker moeten opzetten terwijl een onbestemd soort doemp zich sissend door de grauwe ruimte verspreidde – zelfs al wist je dat de kans klein was dat het Belgisch leger zijn recruten opzettelijk met Zyklon B zou bestoken, toch zag je links en rechts kloeke jongemannen ergens tussen hyperventilatie en hysterie in ten gronde storten. Nee, van het woord ‘gaskamer’ word ik niet blij.

Na lezing van het artikel besloot ik evenwel Gaia niét te bellen. De koeien overleven het. Ze brengen gewoon wat tijd door in een ruimte waar men wil meten hoeveel methaan ze uitstoten. Dat is namelijk wat koeien doen: methaan uitstoten. Koeien zijn evenhoevige methaanfabrieken. Uit hun muil en uit hun hol.

Ik heb fijne herinneringen aan koeienvlaaien. Vooral aan de exemplaren die al een zonnig dagje of twee oud waren: daar lag dan zo’n korst op die héél even krak zei als je er weer eens voluit met je elleboog in neersmakte nadat je net een prachtige redding had gedaan in een voetbalwedstrijd tussen jou en je broer en een buurjongen die ook nooit is doorgebroken. En dan ging je beteuterd staan en monsterde je de schade: van pols tot heup in de zurige stront.

Ja, dat waren mooie tijden. Het waren tijden van weiden, van boomgaarden en bosjes. Tijden van hollen en fietsen, van klimmen en springen, van klauteren en buitelen. Tijden van koeien en paarden, van kikkers en vogels, van fluiten en zingen. En van het amechtig gekrijs van het varken dat bij zonsondergang op de binnenkoer van de boerenhofstee de kop wordt ingeslagen.

Dat moesten ze met een koe niet proberen.

(gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2011)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

