Skip to content

Danseressen

April 17, 2013

Telkenjare overvalt mij een onbestemde, bijna vrolijke weemoed.

Doorgaans is mijn weemoed eerder aan de neerslachtige kant (dan zitten wij gezellig samen mistroostig in een donker hoekje ouder te worden), maar als de Japanse kerselaar in bloei staat word ik ondanks mijzelve bijna een beetje blij, alsof gemis genot verschaft.

Ik heb mij dienaangaande wel eens afgevraagd of ik in een vorig leven misschien een Japanner ben geweest, doch dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Enerzijds omdat je volgens mij dood bent tot je geboren wordt, anderzijds omdat ik dat voormalig Japannerschap dan ook op andere momenten zou moeten ervaren. Bijvoorbeeld als ik een Toyota zie rijden. En dat is niet het geval. Als ik een Toyota zie rijden, denk ik hooguit: ja, dat was toch een straf bakje, die Toyota Corolla waarmee ik twintig jaar geleden gul fijn stof verspreidde en waarvan ik na driehonderddertigduizend kilometer op een zonnige zomerdag afscheid heb genomen in een uithoek van dit vlakke land, waarna ik monter wegreed in een vervaarlijk blauwe Rover met een open dak dat je zowaar met een schakelaar bediende: zoemmmmm, open, zoemmmmm, dicht. King of the road!

Nee, een Japanner ben ik nooit geweest. Dat weet ik wel bijna zeker. Doch die onbestemde, bijna vrolijke weemoed, die is er wel. Dan rijd ik door zo’n laantje waar alleen maar Japanse kerselaars staan, vurig in bloei, in sierlijke waaiers van roze, als bekoorlijke danseressen op de hemel – en dan overvalt mij een gemis. En ik glimlach even, want ik herken dat gemis: het is het gemis dat je nù al voelt om het eerste bloesemblaadje dat straks naar beneden dwarrelt. Kleine droevigheid, vertrouwde gezel. En vreemde troost in het genot van het besef.

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2011.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

