Skip to content

Column 499

April 27, 2013

MEISJES VAN DE WEEK

De boze bloteborstenmeisjes.

In den beginne had ik er best wel enige sympathie voor, al was het maar omdat ze actie voerden in landen waar ik niet eens ‘foei!’ zou durven dénken – zelfs dood zou ik niet in een Oekraïense politiecel willen zitten. Dappere boze bloteborstenmeisjes, zo vond ik, stiekem naar hun tentoongestelde geslachtskenmerken glurend.

Na verloop van tijd had ik het wel gezien. Er kon geen kattenjong worden verdronken, of hop, daar waren ze weer, die krijsende hellevegen met hun slecht ontwikkeld gevoel voor typografie. Dan sprongen ze uit een nabij gelegen bosje tevoorschijn, rukten zich de kleren van het lijf en schreeuwden allerlei lelijks naar het kereltje dat daar aan de oever van de beek stond te zwaaien met een wriemelende jutezak.

Het stond daar omdat het moest van z’n vader – ‘Zo word je groot, jongen.’ Het zwaaide met de zak omdat z’n hand de zak niet wou loslaten. Niet durfde. Bang voor het breken van z’n hart. (En tegen zo’n weerloos jongetje staan ze dus te schreeuwen, de teven.)

Deze week heette het weerloos jongetje André Léonard, de geestelijke hoofdman van de katholieken in dit land. Hij kreeg vier boze bloteborstenmeisjes, enkele Mariaflesjes wijwater en een salvo kreten over zich heen. De befaamde prelaat gaf geen krimp. Waardig boog hij het hoofd en behield, gesterkt door vele jaren contemplatie, zijn innerlijk evenwicht. Vervolgens keek hij een wijle voor zich uit, in goede gedachten verzonken, mensgeworden kalmte. Finaal kuste hij een Mariaflesje. André Léonard – boze bloteborstenmeisjes: 1-0. En ik denk niet dat er een terugwedstrijd komt.

“Onze borsten zijn onze wapens”, zei een van die boze bloteborstenmeisjes een dag later. Dat begreep ik best – kenners stellen dat hangtieten niet echt hoeven, als je gaat solliciteren bij Femen –, maar ik vond het vooral een beetje droevig. Gedoemd is het volk dat een wapen maakt van wat wellust wekt en nieuw leven zoogt.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Kunnen we alstublieft een beetje stoppen met Eddy Merckx te vieren? Dank u.

Begin deze week was het weer eens van dat. Omdat straks de honderdste Ronde van Frankrijk wordt gereden en Eddy Merckx er daar vijf van heeft gewonnen. Ja zeg, zo kunnen we bezig blijven. (Niet dat ik het hem niet gun. Een bomvolle zaal, urenlang live op de radio, met toeters en bellen en Helmut Lotti: van mij mag het hem iedere week overkomen.)

De kwestie is: we hebben dezer dagen alleen het verre verleden om te vieren. Voor het eerst sinds de uitvinding van het wiel blijven we na het voorjaar met lege handen achter – o, wat hadden we in die lege handen graag zo’n pront misskontje gevoeld. De winnaars komen uit Italië, Duitsland, Zwitserland, Slowakije, Tsjechië, Spanje en Ierland. Daar, ja, in die landen hebben ze het heden gevierd. En zelfs een heel klein beetje de toekomst.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb makkelijk praten.

In mijn buurt zijn er geen Gentse Feesten. Er is ook geen Sinksenfoor. Er is één keer per jaar een wijkbedoening, met twee avondjes muzikaal vertier op een pleintje om de hoek. Pakweg honderd man. Men drinkt er bier en wijn en host wat rond op liedjes van lang geleden. Daarna gaat men voldaan naar huis. Om halftwee is alles stil.

Let wel, dat van die honderd man, dat heb ik me laten vertellen. Zelve ben ik er nog nooit geweest. Dat komt doordat ik me dan steevast elders bevind, op een plek waar ik liever ben. Thuis, bijvoorbeeld. Of bij vrienden. Of in een eethuis. Of een tapperij. Kortom, ergens waar niet wordt gehost. Ergens waar je niet als een zwetende otter van hot naar her hoeft te strompelen, om de haverklap aangepord door een akelig enthousiaste vreemdeling achter je, die je veel te hard bij de schouders grijpt en voortduwt, terwijl hij luidkeels zingt en daarbij gul speekselvlokken in je nek spuugt.

Ik overweeg de oprichting van een actiegroep tegen hossen. Ik heb al een naam: Stilstand Is Vooruitgang.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

