Skip to content

Column 500

May 4, 2013

VRAAG VAN DE WEEK

Hoe is uw 1 mei geweest?

Hebt u zich voldoende kunnen uitleven? Hebt u zich voldoende kunnen ergeren? Of zat u gewoon lekker met een biertje buiten en verder geen gezeik?

In dat laatste geval bestaat de kans dat wij elkaar gezien hebben. Ik zat op een terras en overschouwde een door bomen en waterpartijen omzoomd grasveld, waar kinderen over elkaar heen richting speeltuigen buitelden en volwassenen op een dekentje het gebuitel nakeken met een mengeling van bezorgdheid en trots – kijk toch hoe flink hij is, onze Keanu.

Ik zat daar met een biertje en keek toe hoe twee meisjes een reusachtige ijscoupe oplepelden en daar een kuip icetea achter aan goten, waarna ze meteen uit hun stoel opveerden en richting speeltuig buitelden, alwaar één meisje joelend ondersteboven ging hangen. In gedachten bevond ik mij in de meisjesmaag, temidden van vervaarlijk schuimend geklots van ijs en prik, die zich dra zouden vermengen tot een brakke brij die onweerstaanbaar een weg naar buiten zou zoeken en in krachtige gulpen op de nieuwe meisjesrok uiteen zou spatten.

Ja, 1 mei was een mooie dag.

 

PLECHTIGHEID VAN DE WEEK

Die van Wilfried Martens en Miet Smet, natuurlijk.

Wees eerlijk: dat drukke gedoe met Willem-Alexander en Máxima, daar in Amsterdam, dat was toch maar gewoon een rondje jurken-kijken en – the horror, the horror – amechtig gehos gadeslaan? Nee, voor de échte emoties moest je vorige zaterdag in het Onze-Lieve-Vrouwekerkje van Daknam bij Lokeren zijn.

Aanschouw: een man van 77 en een vrouw van 70. Zij in een wit-goudbruin rokje met witte blazer, hij in een blauw maatpak. Hij en zij: van bij het begin stapelgek op elkaar, en nu, tientallen jaren later, “eindelijk verenigd in lichaam en geest.” Zelden had liefde een gelukzaliger gelaat, beschenen als het werd door de zegen van de Heer, Hij die in hun beider leven kennelijk zo aanwezig is.

Wilfried en Miet. U kent ze wel. Ze wonen bij u in de straat. Ze drinken op feestdagen uw wijn. Ze zijn uw opa, uw tante, uw vader, uw zus. Ze zijn wat u wil worden. Mens die gevonden heeft.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben voor.

Ja, laat die zomervakantie maar wat korter worden. Al die vakantiedagen waarin de kinderen zich vervelen, weg ermee. Je vervelen kan je beter op school doen.

Ik kan me niet herinneren dat ik me als kind in de zomervakantie ooit heb verveeld – ik keek wel mooi uit: wie zich zichtbaar verveelde, kreeg een klusje. Dus was er altijd wel een boom om uit te vallen of een boek om in te schuilen, een vogeltje om naar te kijken of een neus om uit te eten.

Verveling onthouden we niet. Hooguit poetsen we de gedachte op tot gevoel. De kleine romantiek van het zelfmedelijden.

Natuurlijk is de kans dat Beerschot over drie weken de finale van de Champions League wint groter dan de kans dat deze denkoefening van CD&V ooit wet wordt, maar dat kan mij niet schelen – geef mij een woestijn en ik predik erin. Je kunt met die drie weken zoveel slimmere dingen doen. Bijlesdag, sportdag, baaldag. Dansdag, buitendag, tandartsdag. En hier en daar een handig brugje.

Dus ja, ik ben voor.

(Plus: drie weken minder zomervakantie is drie weken meer stilte in mijn straat.)

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Uitgerekend in de week waarin mijn 500ste column in Het Laatste Nieuws staat – taart! champagne! cocaïne! hoeren! –, pleiten in De Morgen heelder horden om de vrije meningsuiting bezorgde schrijvers voor mínder columns in de Vlaamse kranten. Ze willen meer grafiekjes.

De dag dat er op deze plek in de krant een grafiekje staat is de dag waarop u ontwaakt in Noord-Korea.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

