Skip to content

Column 502

May 21, 2013

CITAAT VAN DE WEEK

“Dat houdt in dat je in het centrum komt te staan van je eigen fysieke, mentale en geestelijke kracht.”

Aldus sprak dinsdag in deze krant John Troost, de Nederlandse mental coach (slokje mondwater) die sinds enkele weken het huppelkutje van Royal Sporting Club Anderlecht is.

Ja, u leest dat goed: “mentale én geestelijke kracht.” U en ik, wij denken in al onze onnozelheid: is dat niet hetzelfde? Nou, mooi niet, dus. En de heer Troost kan het weten, want hij heeft “de laatste acht jaar allerlei dingen gedaan om over het leven te leren. Over vitamines, gezondheid, energiebanen, blokkages, natuurgeneeswijze, je lichaam, over bepaalde krachten die we hebben en die we niet gebruiken in ons dagelijks leven.” Ik beken: ik heb de laatste acht jaar niets gedaan om te leren over energiebanen. Ik heb m’n tijd verdaan aan boeken en muziek van voornamelijk dode mensen, en aan spijs en drank met voornamelijk levende mensen. De bepaalde krachten die ik volgens de heer Troost heb en niet gebruik in mijn dagelijks leven, liggen – zo vermoed ik – onder een dikke laag stof bedolven op mijn mentale én geestelijke zolder. (Ik kom er nooit, op die zolder. Aan schoonmaken heb ik een hekel, en het spookt er – meer zeg ik niet.)

De heer Troost is erbij gehaald om Royal Sporting Club Anderlecht aan de titel te helpen. Daartoe draagt hij blije jasjes en blikt aldoor monter om zich heen. Somtijds barst hij uit in een opgewekt lied, waarbij hij hupjes doet en in de handen klapt. Je aanschouwt het en beseft: ziedaar een man in het centrum van z’n eigen fysieke, mentale en geestelijke kracht, ziedaar vermoeiend enthousiasme, ziedaar verlammende vrolijkheid.

Zo hard dus kun je als club het allerhoogste willen: dat je op een denkbeeldig trapladdertje gaat staan.

 

VOORSTEL VAN DE WEEK

We moeten streven naar een samenleving waarin alleen bonafide fokkers die betrouwbare stamboomcertificaten voorleggen de toelating krijgen om mensen te kweken. Dat is veel beter voor de honden.

Ziedaar mijn voorstel naar aanleiding van het bericht dat minister Onkelinx overweegt om hondenfokkers verantwoordelijk te stellen als verkochte dieren slecht gedrag vertonen.

Nu, ik begrijp de minister wel. Ze redeneert: ik ben verantwoordelijk voor de volksgezondheid en honden die heelder happen nemen uit weerloze kindjes zijn slecht voor de volksgezondheid, dus dat moet anders; bovendien zijn er volgend jaar verkiezingen en mijn studiedienst heeft uitgerekend dat er veel minder hondenfokkers dan hondenbezitters zijn, dus dat is simpel.

Ik wil de minister uitnodigen om nóg dieper na te denken over de talloze gevaren die kinderen bedreigen en derhalve slecht zijn voor de volksgezondheid. Het is mijns inziens ook tijd voor maatregelen tegen boomkwekers.

 

WENS VAN DE WEEK

“Putain merde! Fait chier! Bordel!” Ik wens dat ze het gezegd heeft, prinses Astrid, na de kritiek die ze moest incasseren wegens haar zichtbare houterigheid en matige beheersing van het Nederlands tijdens een kort interview met VRT-journaliste Indra Dewitte. Het zal de prinses deugd hebben gedaan – vloeken is rustgevend.

Dat beweert althans de Franse taalkundige Gilles Guilleron, die de nobele kunst van het vloeken en het artisanaal gebruik van scheldwoorden heeft onderzocht. Hij kwam voorts tot de vaststelling dat de meeste scheldwoorden niet meer als echt aanstootgevend worden ervaren. Prins Lorenz Otto Carl Amadeus Thadeus Maria Pius Andreas Marcus d’Aviano zal dus hooguit van achter z’n krantje “Oui, chérie, bien sûr” hebben gebromd, verdiept als hij was in een fascinerend artikel over mensen met maar één voornaam.

Ik kan de heer Guilleron overigens wel bijtreden: als ik mij bij het ontwaken realiseer dat er me een helse dag te wachten staat, vloek ik steevast krachtig preventief. En zen zoef ik de wereld in.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

