Skip to content

Kamelenzeik

May 22, 2013

Door een speling van het lot zat ik donderdagavond geheel toevallig in een tapperij, alwaar ik van de nood een deugd maakte en mij aan de toog in stilte bezighield met het doornemen van enkele kranten en het innemen van enkele glazen.

Na verloop van tijd werd mijn vredig bestaan verstoord door twee jongelui die naast me kwamen zitten: een twintigjarige Amerikaan van twee meter en drie uit Noord-Carolina – yep, hij deed aan ‘college basketball’ – en een twintigjarige Australiër van één meter vijfenzestig uit Melbourne – yep, hij deed aan ‘barbies on the beach’; studievrienden die een semestertje Frans kwamen leren in Lyon en van de vrije krokusweek gebruik maakten om een eind noordwaarts te trekken, met als eindbestemming Amsterdam – een mens vraagt zich af waarom.

Ze hadden tot dusver vooral oog gehad voor de Belgische bierkaart, bekenden ze een beetje overbodig, maar een halve blik op onze dagbladen had hun duidelijk gemaakt dat er deze week blijkbaar veel rampspoed over ons landje was neergedaald. Of ik een woordje uitleg kon geven? Ik nam er de kranten bij en vertelde aanschouwelijk dat er twee treinen tegen elkaar waren gereden, met achttien doden, een trieste wake, enkele stakingen en veel politiek gehannes tot gevolg. De twee vriendenhoofden knikten begrijpend.

Toen wees een zeer lange Amerikaanse vinger plots een foto van Nonkel Bob aan: “And why is this guy on all the frontpages?” “This is Uncle Bob”, antwoordde ik geheel naar waarheid. “He died this week. He used to host a children’s television show, throughout the fifties, sixties and seventies. He played the guitar and sang his own songs, which became very popular and inspired many famous musicians. Do you know ‘Merry Friends’? Or ‘Tip Top’?”

De twee vriendenhoofden keken me aan alsof ik ze net gevraagd had of ze zin hadden in een triootje. “No mate”, zei de Australiër. “So, which other beers do you recommend?” Dolenthousiast raadde ik hen een zeer duur glas kamelenzeik aan, waarna ik ijlings het pand verliet en in triomf huiswaarts trok.

 

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2010.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

