Skip to content

Column 504

June 1, 2013

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben mede de oorzaak.

Uit betrouwbare cijfers blijkt dat het cafébezoek in België almaar afneemt. Een kleine tien procent, in acht jaar tijd. Steeds meer mensen halen hun bier in de winkel en drinken zich thuis bewusteloos.

Dat laatste doe ik niet. Immers: ik ben bang van bewusteloos én bier hoort in de kroeg. Zeker, er staan hier thuis negen blikken pils in de koelkast, doch dat is voor noodgevallen. Ik heb nu eenmaal vrienden die graag een pintje voor de dorst drinken en daarna een fles wijn. Maar voorts hoort bier in de kroeg. De Rochefort 10, ’s avonds laat, samen met de kroegbaas, lang na sluitingstijd. De frisse pinten, van hand tot hand, van vriend naar vriend, in vrolijke drukte. De Duvel, op een terrasje, in de eerste zon, met milde overmoed. Kleine rituelen der genoeglijkheid. Kleine verdwijnende rituelen.

Ook mij lukt het – wegens de voortschrijdende jaren en de aanhoudende arbeidsvreugde – almaar minder, dat op café gaan. Daarom heb ik ooit, in een helder moment, een café in huis gehaald. Ik zeg het zoals het is. Er staat een bar, er staan vier krukken, er is drank en er is muziek. Soms zijn er vrienden. Zij drinken eerst een pintje voor de dorst. Daarna volgt een avond vol goedmoedige scherts en gepaste onnozelheid. En als – vele onnozelheden later – de vrienden naar huis zijn, loop ik verzaligd de boel op te ruimen, dankbaar glimlachend als een kereltje dat net voor het eerst in z’n leven aan tietjes heeft gezeten: dat hebben we toch maar mooi gehad.

Op café riskeer je daarvoor een pak slaag.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Papa is te veel mama.

Dat vindt de Nederlandse psychologe Ireen Zwaan en zij heeft over die zorgwekkende kwestie een boek geschreven dat ik niet gelezen heb, doch dat verhindert mij niet het volstrekt met haar eens te zijn.

Noem mij een miserabele macho, maar ik krijg het ervan, van vaders die met hun jonge spruit in zo’n hangding rondwandelen, op – boelieboelieboelie – koesterende wijze. Meelijwekkend zijn ze, en hun nageslacht beklagenswaardig. Vaders horen met baby’s te slingeren en daarbij wooohooo! te roepen. Vaders horen met peuters in hun nek van steile hellingen af te denderen. Vaders horen vervaarlijk te zijn. Zoals het leven zelve.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Hoeveel GAS-boetes zullen de prestaties van de Rode Duivels opleveren?

Want reken maar dat er volgende week vrijdag massaal illegaal zal worden geplast, nadat Onze Jongens die enge Serviërs elegant over de knie hebben gelegd. Uit honderden cafés zullen ze na de match naar buiten stromen, de duizenden inmiddels tot aan de glottis met bier gevulde mannen die, mede vanwege een licht gezwollen prostaat, dermate dringend moeten dat de wachtrij binnen geen optie meer is. Evenmin als pissen waar je staat – daarvoor ben je nog lààààng niet zat genoeg, hohoho!

(Heren, jullie kunnen het volgende paragraafje gerust overslaan.)

Bovendien: mannen vinden buiten plassen prettig. Het is het kind in de man – lekker met je fluit bloot, ha. Het is de hond in de man – hier heb IK gepist. Het is de man in de man – als er moet gepist worden, wórdt er gepist, klaar.

(Dames, jullie kunnen het volgende paragraafje gerust overslaan.)

Zo zwak zijn vrouwen niet. Vrouwen houden hun plas de hele avond op. Met de glimlach. Vrouwen gaan niet – niét – op een toilet zitten dat ze vies vinden. Geen sprake van. Dan nog liever een blaas die barst. En een dodelijke bloedvergiftiging. Met de glimlach.

Ik wed: als vrouwen een penis hadden, dan lieten ze ‘m ook graag af en toe eens lekker in het briesje hangen, zo op een zomeravond na de barbecue, achter in de tuin, tegen het haagje. En ik wed ook: als vrouwen een penis hadden, dan zou ik zeer ongelukkig zijn.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

