Skip to content

Column 505

June 8, 2013

WOORD VAN DE WEEK

Matrix.

Ik wist niet wat ik hoorde. Plots was het daar. Matrix. Plots rolde het uit de mond van Vlaamse politici, excellenties en deskundigen. Ze spraken het uit met de schier achteloze nadrukkelijkheid die kenners eigen is. Matrix. De matrix. Blablabla de matrix blablabla. Ik aanhoorde het, snapte het niet, maar begreep één ding: dit is ernstig – een matrix is vast geen zandschepje. Maar wat dan wel? Een wonderstraal waarmee je onheil afweert? Een krachtveld waarin je ongedeerd blijft?

Helaas. De matrix is een tabelletje. Een schemaatje, met vijf richtingen (kenners zeggen ‘domeinen’) en drie niveaus (kenners zeggen ‘niveaus’). Het is de samenvatting van een plan. Of het een goed plan is, weet ik niet. Ik ben geen politicus, excellentie of deskundige. Ik ben een eenvoudige stadsjongen die deze week naar Villa Politica zat te kijken en dieptreurig werd (en een beetje ongerust toen de geachte volksafgevaardigde Kris Van Dijck zei: “Ik heb van de week nog ervaringen gehad met leerlingen uit het BUSO.”) Ik ben een eenvoudige stadsjongen die wartaal hoorde, en tegenspraak tussen bondgenoten, en hoongelach en sneertjes en niks. Vooral veel niks.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het leven begint op je veertigste.

Dat heeft niet John Lennon, maar wel een professor van Cambridge gezegd. En dus is het waar. Professoren van Cambridge kletsen niet uit hun nek.

Vanaf je veertigste, zo stelt de professor vast, zijn je hersenen in topvorm, worden je liefdesbanden duurzamer en bereikt je mentale stabiliteit een hoogtepunt. (En dus koop je een motorfiets.)

Het aardige aan zulke onderzoeksresultaten is dat je ze meteen aan jezelf aftoetst. Een beetje zoals je de horoscoop leest. Hm, even kijken, mijn liefdesleven is onbestaande en ik gedraag me even stabiel als een dronken twaalfjarige op stiletto’s, maar mijn hersenen zijn ongetwijfeld in topvorm want ik herinner me haarscherp ieder miserabel moment van mijn miserabel leven. Mooi zo.

Wat doe je daarmee, met zo’n onderzoek? Wat ben je ermee? Wordt het gevreten door gladde jongens en meisjes die van veertigplussers vooral centen willen zien? Wordt het verplichte lectuur voor het vak Psychologie van de Consument? Of dient het hooguit om een stukje over te schrijven?

 

VRAAG VAN DE WEEK

Wordt orale seks nu afgeschaft?

Ik vroeg het me af toen ik las dat de acteur Michael Douglas had gezegd dat zijn keelkanker toe te schrijven is aan het bedrijven van orale seks. Even later las ik wel dat hij dat blijkbaar niet had gezegd, maar het kwaad was al geschied: voor mijn geestesoog dook zijn befaamde echtgenote op, minstens plaatselijk ontkleed en wellustig kronkelend, onderwijl kokette kreetjes van verrukking slakend en af en toe ‘Oooh jaaa, jij lekkere Gekko!’ Inderdaad, mijn geestesoog heeft oren.
Maar het antwoord is dus: neen, orale seks wordt niet afgeschaft. Tene quod bene. Hooguit mag Pascal Smet het een andere naam geven. En het examen blijft mondeling.

 

KRANT VAN DE WEEK

Na rijp beraad: Het Laatste Nieuws.

Het Laatste Nieuws is 125 jaar. Even oud als mijn grootvader – als die nog geleefd had. Maar dat is nu eenmaal wat kranten doen: ze overleven mensen.

Van die 125 jaar heb ik er tot dusver ruim twintig meegemaakt. Ooit binnengesukkeld in de Emile Jacqmainlaan, waar de trappen kraakten en de liften zwoegden en hoofdredacteuren nog een heel klein beetje hoofdopstellers waren. Mee verhuisd naar Kobbegem, naar de toekomst, waar licht was en ruimte en veel minder cafés. Mee staan kijken hoe een lange kerel op de redactie op een dag iets wonderbaarlijks deed met een computer: hij tekende een snor op een foto!

Terugblikken is altijd een beetje vooruitblikken. Tussen trots en triest. Mensen overleven kranten.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

