Skip to content

Column 506

June 15, 2013

VRAAG VAN DE WEEK

Wat is een held?

Zestigduizend mensen op Facebook noemen de befaamde wijsgeer Vincent Kompany een held omdat hij vorige week vrijdag met een gebroken neus een voetbalwedstrijd uitspeelde. Afgelopen maandag waagde een politieman in Blankenberge zijn leven voor een vrouw die zelfmoord wou plegen en tijdens het pinksterweekend redde een jongen van vijftien in Oostende een vrouw van de verdrinkingsdood. Nul mensen op Facebook noemen hen een held.

(De redder van vijftien zei: “Ik blijf mij vragen stellen over de moed van al die volwassenen die naar het schouwspel stonden te kijken.” O, wat had ik graag geweten hoeveel het er waren.)

Ik heb in deze kolommen al vaker mijn bloedend hart ontbloot, als de woordinflatie genadeloos toeslaat. Telkens weer tevergeefs. Wie waarde herleidt tot getallen, kent van één zegen de waarde niet meer.

 

VOORSTEL VAN DE WEEK

Laten we die hele blok- en examenperiode gewoon afschaffen.

Er komt toch maar alleen ellende van. Een greep uit het nieuws van deze week: examenvragen worden gestolen en een op spieken betrapte jongen gaat vaders schiettuig halen – en dan heb ik het nog niet eens over het hartverscheurend geweeklaag van ontelbare weerloze slachtoffers op Facebook en Twitter. Waarlijk, het lijden is groot.

Ik kan me het lijden niet herinneren. Mijn blokperiodes waren in hoofdzaak periodes van uit het raam staren. Dan zat ik daar, naar niets bijzonders te kijken, in een staat van verdwazing die zich situeert op het snijpunt van vertrouwen in een goede afloop, existentiële desinteresse en karakteriële zwakte. Ik zat daar en staarde en de tijd ging voorbij. Soms werd er op de deur geklopt, en dan stapte er een kerel in zijn onderbroek met twee flessen bier binnen.

Ook examens waren geen gruwelijkheid. Integendeel, ik vond ze altijd wel aardig. Ofwel had je je goed voorbereid en was het een prettig spel, ofwel had je je niet goed voorbereid en kon je op je gemak naar de lekkere wijven zitten kijken. Verloren tijd was het nooit. En dan wandelde je na zo’n examen naar buiten, en om je heen stonden kerels juichend elkaar de correcte antwoorden toe te schreeuwen en barstten troepjes vriendinnen in tranen uit, o heerlijk schouwspel der hormonen! Glimlachend sprong je op je fiets en peddelde monter de toekomst in.

Het is de mist der jaren, natuurlijk. De blik vertroebelt, het geestesoog ziet nog louter contouren. Contouren van een jongmens dat uitblonk in de nobele kunst der onnozelheid. Je wist best wel wat je wou. Alleen nog niet hoe.

 

VROUW VAN DE WEEK

Gwendolyn Rutten.

De voorzitster van Open VLD borrelt van ideeën. Vorige week al had ze het idee gelanceerd dat haar partij voortaan tegen het confederalisme is, en nu blijkt dat ze zowaar een heel manifest bijeen heeft geborreld. Daarin staan ideeën die grijnzen en ideeën die lonken.

Het idee dat het felst naar mij lonkt is: “Geef de mensen de vrijheid om zelf een bepaald percentage van hun belastingen toe te wijzen.” Een prachtidee, vind ik dat. De burger beloont. Leest de burger bijvoorbeeld dat de befaamde dame Eva Pauwels in arren moede tussen twee ligstoelen heeft moeten kakken, dan kan de burger zeggen: ik wijs een deel van mijn belastingen toe aan meer sanitaire opvang voor dames die gaarne met verhalen over hun ontlasting in de boekjes staan – geef dat mens een kakstoel.

Met dit manifest heeft Gwendolyn Rutten haar troeven op tafel gegooid. Ziehier, mannen en vrouwen van Vlaanderen, waarvoor ik sta. Weg met de vaste benoemingen, weg met de anciënniteit, weg met de vakbonden van vandaag. Minder belastingschijven, minder bemoeizucht, minder overheid. De kale samenleving. En wees uw eigen haargroeimiddel.

Gwendolyn Rutten is een dapper meisje.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

