Skip to content

Column 507

June 22, 2013

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Dit is – u treft het – een historische aflevering van deze bescheiden prachtcolumn.

Niet zozeer omwille van wat er deze week is gebeurd in de grote boze wereld en de kaduke commentaar die ik daarbij verzin. Dat het weer eens schuurt en rammelt en kraakt, in het vorstenhuis van dit land, met een prins die werd gerakeld om zijn botanisch enthousiasme, een koningsdochter die de monarch naar de rechtbank sommeert, en een aflevering van de voortreffelijke documentaire ‘Boudewijn. Naar het hart van de koning’ die ons pijnlijk accuraat herinnerde aan het feit dat een Ierse fanatica meer morele invloed had op de vorst dan zijn miljoenen onderdanen? Dat er in de economische wingewesten Turkije en Brazilië volksopstanden zijn, uit woede en onmacht en radeloosheid, en dat de leiders er traangas en matrakken en waterkanonnen en rubberkogels gebruiken om het volk te straffen? Dat er in Syrië slachtpartijen zijn en de slachters schaamteloos een verzonnen opperwezen opvoeren om hun barbaarsheid te rechtvaardigen? Ach, hebben we dat allemaal al niet eens gehad – meer dan ons lief is?

Nee, veeleer is dit een historische aflevering van deze bescheiden prachtcolumn omdat Luc Van der Kelen er voor het eerst in voorkomt – gefeliciteerd, Luc. De editioralist van Het Laatste Nieuws beëindigt zijn reguliere loopbaan en dat is deze week op gepaste wijze gevierd.

(U moet de factor Luc Van der Kelen niet onderschatten. Ik geef één voorbeeld: in 2009 ging hij voor deze krant op zoek naar de bron van onze Westerse beschaving, die hij na vele fraai beschreven omzwervingen finaal wist te lokaliseren in Griekenland. En we weten allemaal hoe het Griekenland sindsdien is vergaan.)

Het afscheid verdiénde een glaasje, want Luc Van der Kelen is wat men in vaktermen noemt: een politiek journalist. En politieke journalistiek is de tweede moeilijkste vorm van alle journalistiek – de moeilijkste is vanzelfsprekend wielerjournalistiek. Politieke journalisten verwerven aanzien omwille van wat ze schrijven en respect omwille van wat ze niet schrijven. Aanzien bij het volk, respect bij de politici: een noodzakelijke combinatie. Een aartsmoeilijke bovendien, daar hoog in de nok van het circus, koorddansend in het spotlicht, half mens, half mening, telkens weer wankelend op de plek waar uit oprechte bekommernis geboren opmerkzaamheid het pad van het cynisme kruist.

Zou, zo vraag ik mij af, Luc Van der Kelen de test hebben gedaan? Zou hij op pagina dertien van de woensdageditie van deze krant de ‘Veertig signalen dat je ouder wordt’ hebben doorgenomen en met een pen hebben aangevinkt wat op hem van toepassing is en uiteindelijk z’n score op veertig hebben uitgerekend? Ik wel. Ik kwam aan twaalf. Zo heb ik bijvoorbeeld collega’s die zo jong zijn dat ze niet weten wat een Raider was, ken ik geen enkel liedje dat in de top tien staat, stel ik soms vast dat ik geen flauw idee heb waarover jongelui aan het praten zijn, vermijd ik zware dingen te tillen uit vrees voor rugpijn en heb ik meer haargroei op en in mijn neus en oren. (Ja, echt leuk.)

Eén teken van ouder worden ontbrak volgens mij in die lijst: dat je makkelijker tranen in de ogen krijgt. Bijvoorbeeld als je dochter bevalt. Je dochter. Zij die eergisteren nog als een klaterend beekje door de dag danste en ’s avonds kabbelend in je armen in slaap viel. Zij die gisteren pas klaar was met school en glunderend aan de arm van een forse manspersoon de wereld in stapte. Zij is nu mama. Van een echt kindje, dat een klein wit mutsje draagt en al heel goed kan huilen.

Ja, vooral hierom is dit een historische aflevering van deze bescheiden prachtcolumn: opa heeft een versje geschreven.

en nu ben je hier

liefde, een kindje geworden

in mama’s buik

slaap en droom, je kunt

alles

From → Uncategorized

One Comment
  1. Erik Klerckx permalink

    Die had ik dus, om god weet welke reden gemist. Feliciteer Judith (en haar man) alsnog van harte

Leave a Reply

