Skip to content

Eenzaamheid

July 22, 2013

Aan Z.K.H. Filips (Filip) Leopold Lodewijk Maria van België

 

Sire,

Ongetwijfeld herinnert U zich als trouwe fan nog de brief die ik U schreef naar aanleiding van Uw vijftigste verjaardag – ik sprak toen de hoop uit dat U, zoals het vijftigjarigen betaamt, Uw innerlijke zwerftocht achter de rug zou hebben en met gepaste gemoedsrust in het leven kon staan.

Die gemoedsrust zult U voortaan hard nodig hebben. Daar waar U gisteren nog vrolijk verstoppertje kon spelen met Uw nageslacht, dient U vanaf morgen voor het volle voetlicht te treden in een tot aan de nok met beroepsintriganten en sabelslijpers gevulde zaal. Elk kuchje wordt een hoestbui, ieder gebaar een uitgesproken mening. Uw gedachten worden zichtbaar – en desgevallend dus ook het gebrek eraan.

Het is mijn vaste overtuiging, Sire, dat U zich niet op gedachten moet laten betrappen. Laat het denken over aan zij die zich daartoe geroepen voelen in naam van het volk, dat z’n zelfbeschikkingsrecht maar wat graag heeft ingeruild voor bedrieglijke zorgeloosheid. Die denkers zijn met velen en zullen derhalve elkaars hardop geformuleerde gedachten moeiteloos tot één kakofonische brij herleiden. En temidden van dat potsierlijk pandemonium bent U het betrouwbare baken der stilzwijgendheid. U zegt niks. U luistert alleen maar. Nu eens knikt U, schijnbaar afwezig, dan weer trekt U een wenkbrauw op, en bij hoge uitzondering trommelt U lichtjes met de vingers op het tafelblad, terwijl U uit het raam staart. Finaal zegt U: “Dank u.” Waarna U een bode sommeert die de beduusde denker uitgeleide doet. Dat kan volstaan, vorstgewijs.

Het is niet uitgesloten, Sire, dat U de voorgaande paragraaf aanmatigend vindt. Dat U denkt: waar haalt die Devriese het lef om te menen dat hij mij, koning der Belgen, raad moet geven? Ik zal het U zeggen: mededogen.

Verplaats U – vooruit maar, voor één keer mag het nog – in gedachten naar Brasschaat, in het jaar 1983, meer bepaald naar de Mess Officieren van de School van het Licht Vliegwezen. Een prachtige zomerse dag is het, zeer geschikt voor vliegeniersavonturen. U staat aan de bar – kek pilotenjasje en dito bril – in het gezelschap van enkele mede-sterrendragers en naar ik meen de befaamde televisiemaker Wies Andersen, die zich in die dagen bij gelegenheid ook graag met een hefschroefvliegtuig mag verplaatsen. Het aperitiefuur is aangebroken en de vliegende verdedigers van het land doen zich te goed aan Bollekes Koninck en straffer spul. U neemt een glaasje fruitsap. Ik herinner mij dit bijzonder goed, omdat ik op dat moment een zeer lelijk blauw jasje en zwarte broek draag en in die vestimentaire hoedanigheid barman met dienst ben. Met de steelsheid die lager volk zich makkelijk eigen maakt sla ik U gade. Daar staat U, tussen twee niet echt bestaande gesprekjes in, een beetje hulpeloos in Uw glaasje te staren. Pilootgeworden eenzaamheid. Het leven als lot.

Vandaar, zo meen ik, Sire, dat U zich in een latere fase van Uw leven alsnog zo gretig hebt voortgeplant: uit het verlangen ergens écht bij te horen, bij een clubje dat niet naar gunsten hengelt, niet aan lippendienst doet, niet berekent en vertekent. Gewoon, bij een gezin.

In mijn brief van drie jaar geleden schreef ik ten uitgeleide: ‘Als men vijftig is, overschouwt men het slagveld en inspecteert men de voorraadschuur. Men droomt – soms koortsig ijlend – en plant, men schuift en schikt, men hoopt en wenst. Bijvoorbeeld dat men zijn kleinkinderen zal kennen. Want veel meer schuilt daarin de graai naar onsterfelijkheid, dan in staatsieportretten en het gemarmerde graf.’

Sire, thans ken ik mijn kleinkind. Ik wens U oprecht hetzelfde toe. Al de rest is bijkomstig.

Jan Devriese

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

